Logo

Anamorph linse

Skriv et svar
11.03.2004 14.33.16 #1 av 6
Postet av: Bjarte
Ser at Hi-Fil har en Anammorp lise i sitt system.

Hvordan fungerer dette?
Vil det hjelpe på en Optoma H30?
Er det noen norske butikker som selgeer det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2004 16.09.44 #2 av 6
Postet av: Roar
Anamoprhis linse kan kun brukes på 16:9 projektorer. H30 er ikke det og dermed er den ubrukelig sammens med H30.

Den funker slik at den presser bildet tilsvarende sammens som det er strukket på selve DVD platen.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2004 20.54.12 #3 av 6
Postet av: BjørnChrister
Man kan faktisk bruke en slik linse på en 16:9 projelktor under visse forutsetninger.
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2004 16.07.35 #4 av 6
Postet av: Hi-Fil
"Roar" skrev:Anamoprhis linse kan kun brukes på 16:9 projektorer. H30 er ikke det og dermed er den ubrukelig sammens med H30.

Den funker slik at den presser bildet tilsvarende sammens som det er strukket på selve DVD platen.


Det er faktisk helt feil, linsen kan kun brukes på 4:3 projektorer. Du setter DVD spillerne til å vise 16:9 og projektoren til å vise 4:3. Da ender du opp med et bilde som fyller hele høyden på bildet (ingen sorte striper over og under), men alt i bildet blir langt og tynt. Anamorfisk linse strekker så bildet ut i ekte 16:9 format optisk. Du ender da opp med et 16:9 bilde som har 33 prosent høyere vertikal oppløsning. Linsen er en enorm oppgradering for alle med 4:3 projektor som bruker denne til å se film i bredskjermformater (fra 16:9 og bredere). Linsen kan ikke brukes på 16:9 projektorer uten at alt du ser blir lavt og bredt.
Link til produsenten av "min" linse finner dere her
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2004 08.40.35 #5 av 6
Postet av: Roar
Jeg mente 4:3.

Men jeg tok feil når jeg skrev at den presset sammen. Tenkte ikke på at den kunne trekke ut.

Ved titting på skaalerte 2.35:1 filmer via HTPC er det vel mulig å bruke en slik linse på en 16:9 projektor.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2004 10.49.56 #6 av 6
Postet av: Hi-Fil
"Roar" skrev: Jeg mente 4:3.

Men jeg tok feil når jeg skrev at den presset sammen. Tenkte ikke på at den kunne trekke ut.

Du får begge typer linse (horizontal stretch og vertical squeeze).

"Roar" skrev:Ved titting på skaalerte 2.35:1 filmer via HTPC er det vel mulig å bruke en slik linse på en 16:9 projektor.

Da må du i tilfelle skalere vekk de sorte stripene over og under bildet, og tror jeg ikke er mulig å få til uten å forringe hele bildet. Det er ikke noe valg på en 16.9 projektor får å bruke hele chipen når du ser film i 2.35:1, slik du kan på en 4:3 projektor (der kan du veksle mellom 4:3 og 16:9).
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar