Logo

Analog VS Digital

Skriv et svar
19.03.2007 09.53.26 #1 av 13
Postet av: Soundispower
Stadig vekk i dinna lydverden så dumper jeg over ting som jeg må bare teste..

her kommer den siste saken:

Har alltid merket at dvd spilleren min spilte litt slapt, der var greit med trykk men det rørte meg aldri skikkelig eller bassen kom ikke skikkelig fram i musikken..
Problemet er at feks når jeg satt på Pod race fra starwars så såg jeg hva som bor i høyttalerne men tenkte at ja musikken går ikke så dypt..

Men nå når jeg prøvde en gammel CD spiller via analogk kobling så fikk jeg en litt anna klang og trykk ja! Viste seg at den cdspilleren hadde en fiber kobling også..
Tenkte at det kunne bli sikkert litt bedre lyd hvis jeg brukte den, og der oppdaget jeg hvor tam lyden var via digital i forhold til analog..

why is that?

edit:
det skal sies at lydbildet blir litt rota opp via analog på cd spilleren..
Stemmen som brukte å være ganske tydelig å sentrert i midten forsvinner litt ut..vanskelig å forklare men, regner med det er cdspillerens feil som ikke er så ny stakkar :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2007 16.18.55 #2 av 13
Postet av: Zleepyme
Hei! Jeg tror ikke problemet ligger i om det er digitalt eller analogt signal. problemet ligger i den analoge konverteren i dvd/cd spilleren. Det er ut ifra hvor bra(påkostet) denne er at man vil høre forskjell på lyden. Ikke på Analog eller digital output.
Når det gjelder filmlyd er dette et signal som er kodet digitalt fra a til b. Derfor legges det også mere arbeide i slike lyd effekter på film. En cd plate er jo egentlig prehistorisk i oppbygging, og går fra å være digital til analog straks du setter den i spilleren og trykker play.
Ergo analog to kanals lyd.
Der slurver de fleste dvd spillere under en viss prisklasse. Har selv en Pioneer dv 575, og den er ikke den beste cd spilleren lydmessig. Selv om den har BurrBrown lydkretser og diverse. Har også en tilårskommen Denon cd spiller(Ikke noe spesielt dyr en heller)men den gruser Pioneeren på rene cd plater.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 16.12.58 #3 av 13
Postet av: Soundispower
har henta mg ny marantz no..cd spiller..
så vi får se om den matcher dvdspilleren :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 17.30.58 #4 av 13
Postet av: AndreWerdenskrieg
Kjörer du optisk/coax, altså digitalt signal, bruker du DAC'en (Digital To Analog Converter) i receiveren/forsterkeren. Altså det er forsterker eller receiver som konverterer signalet fra digitalt til analogt.

Kjörer du analogt signal bruker DAC'en i DVD/CD-spilleren. Altså CD/DVD-spilleren konverterer signalet. Har du en noenlunde bra CD-spiller vil du nok höre en betydelig forbedring av lyden ved avspilling av CD. For tilsvarende lyd fra en DVD-spiller har jeg inntrykk av at man må opp endel prisklasser for å matche en noenlunde bra CD-spiller.

Merk at analog overföring av lyd (2.0) normalt kun fungerer for stereo. Du må ha coax eller optisk for å overföre et 5.1/6.1/7.1-signal.
Enkelte DVD - og HD-DVD/Blu-ray-spillere har analog overföring av 5.1/6.1/7.1-signal, men da må altså hver kanal overföres separat fra spilleren og inn i receiver/prosessor, altså 6, 7 eller 8 kabler, hvis jeg har forstått rett.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 20.41.45 #5 av 13
Postet av: Soundispower
nå driver jeg kun å tester ut CDspilleren jeg har hentet meg..

du mener altså at hvis jeg skal bruke dens koverter så skal jeg koble den Analogt opp mot reciveren?
og digitalt hvis jeg vil la reciveren styre dette?

da prøver vi det sånn:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 20.45.54 #6 av 13
Postet av: Typhoon7
"Soundispower" skrev:du mener altså at hvis jeg skal bruke dens koverter så skal jeg koble den Analogt opp mot reciveren?
og digitalt hvis jeg vil la reciveren styre dette?


Stemmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 20.58.28 #7 av 13
Postet av: Soundispower
merker seriøst ikke mye forskjell..
cdspilleren koster 2500kr , en marantz, kablene er ca 50kr akkurat mellom cdspiller og reciver..
reciveren er en rx-v659..

er små forskjeller mellom cdpilleren og oppoen altså...
greit nok jeg merker lyder jeg aldri har hørt via dvdspilleren og sånt..klart..men bassen "gjemte" seg litt her altså.. :cry:

prøver å si at lyden var mye fyldigere med oppen og gæmle pioneer jeg koblet opp sist, men marantz ga meg klart Krystallklar lyd...
hvor finner man en kombo av dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 23.43.51 #8 av 13
Postet av: Zleepyme
Forsøk å oppgradere kablene fra spilleren til forsterkeren. Se om det kan hjelpe... Monster f. eks.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2007 01.02.00 #9 av 13
Postet av: Soundispower
ja det var det første tipse jeg fikk...ikke missforstå altså..lyden er topp..men mangler det lille trykket og følelsen av punch i bassen som jeg vet skal være der..

er det ingen her som bor i nærheten av ålesund?
velkommen på besøk hos meg på en god kaffe og en lyttetur!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2007 08.56.29 #10 av 13
Postet av: orso
Hvilke Oppo DVD spiller har du. Hvilke høyttalere bruker du? Har du sub?

Jeg har hatt Oppo 981 og merket den la mye til i mellombassen. Noen liker dette, men den var langt fra nøytral. Ellers så synes jeg den var veldig lukket i det øvre frekvens området. Marantzen din er nok langt mer nøytral og legger ikke noe til i mellombassen. Du må selvfølgelig koble begge med analoge (RCA) kabler for å finne ut av forskjellene. Savner du bass, er det sansynligvis sub du trenger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2007 11.39.31 #11 av 13
Postet av: Soundispower
nei jeg har ikke sub,
bruker ns555 med rotel rb990bx elr no sånt heter den..
film klarer jeg fint uten en sub..mer enn nok bass å trykk..
oppoen er den 971H


her har du den btw:
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Soundispower

slet veldig med å plassere sub da jeg fikk den alltid på ene øra, hvis jeg plasserte den foran så var den alltid for nært meg, å da såg jeg at stakkaren jobbet men lite kom til meg..alt forsvant..
så da ble det til at jeg kjøpte effektforsterkeren istaden for subben..
men..stadig oppgradering heter no det seg... :roll:
koblet cdspilleren bak på yamahaen på CD med analoge koblinger..
er vel ikke noe mer jeg trenger å koble? eller andre måter`?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2007 11.47.30 #12 av 13
Postet av: Soundispower
ok..analog kobling å -10 ble litt mer trykk å bass 8)
fikk ikke testet noe særlig i går..men dette ser ikke gale ut no :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2007 01.01.15 #13 av 13
Postet av: monitor
"Soundispower" skrev:ja det var det første tipse jeg fikk...ikke missforstå altså..lyden er topp..men mangler det lille trykket og følelsen av punch i bassen som jeg vet skal være der..

er det ingen her som bor i nærheten av ålesund?
velkommen på besøk hos meg på en god kaffe og en lyttetur!


"Punch" er et sammensatt begrep: mangler du presision i bassområdet, eller mangler du dype toner?

Monster er bra om du vil fremme et mørkere lydbildet, mens f.eks.AQ er på sine beste kabler best om du vil fremme presision i bassområdet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar