Logo

Amatør med kabelkaos

Skriv et svar
09.04.2008 20.16.46 #1 av 5
Postet av: undres
Hei - jeg håper her er noen kyndige mennesker som kan hjelpe meg litt med å forstå sammenkopling av diverse utstyr. Leser i bruksanvisninger og blir mer om mer forvirret. Altså. Jeg har en Panasonic TV som er HD-klar med to HDMI inganger. Har så kjøpt en HD-opptaker Panasonic DMR-EH770 med ditto HDMI kontakt. Fra før har jeg en litt eldre Suround-anlegg som vel er et typisk rimelig komplett anlegg med DVD spiller og 5 høytalere. Dette skal jeg nå bare bruke for å ta ut lyden fra tv-en eller DVD-opptakeren. Skal også etter hvert kjøpe meg en HD-tuner (bruker Canal Digital. Men hvordan få alt dette til å arbeide best sammen med best bilde og lyd??????????
Jeg lurer spesielt på om lydforsterkeren skal ha inn signaler fra TV-en eller fra DVD-opptakeren, eller begge??

Kan noen gi meg et par råd slik at jeg kommer videre?? :|
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 08.17.55 #2 av 5
Postet av: MindWaste
Digital lydkabel fra tv til forsterker så får du lyd på anlegg både når du ser tv og fra opptaker.
Hvis du ikke har digital lydutgang på tv bruker du analoge phono kabler fra tv til forsterker.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 15.21.48 #3 av 5
Postet av: undres
Ja, det forstår jeg, men jeg får vel da ikke 5.1 lyd ut av anlegget når jeg f.ex. spiller en dvd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 15.29.26 #4 av 5
Postet av: MindWaste
"undres" skrev:Ja, det forstår jeg, men jeg får vel da ikke 5.1 lyd ut av anlegget når jeg f.ex. spiller en dvd?


Hvorfor skulle du ikke det?
Spiller du ikke av dvd med spillern på anlegget?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.04.2008 10.18.48 #5 av 5
Postet av: undres
Nei, kanskje gjør jeg ikke det. Jeg har en HD-kabel mellom DVD-opptakeren og TV + en Scart (etter bruksanvisningen). Har deretter satt en optisk kabel fra DVD-spilleren og på inngangen til forsterkeren (tidligere suroundanlegg) og trodde da at jeg skulle få lyd ut av det på video 1, 2 eller 3. Men det fungerte ikke. Jeg har nok bare analog lyd ut av TV-en. Det er mulig at jeg bare må bruke den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar