Logo

aktive studie-monitorer som høytalere i hjemmekinoen

Skriv et svar
04.09.2008 14.57.49 #1 av 6
Postet av: olsemaen
Hei!
Jeg har en del veldig bra studie-monitorer, aktive, som jeg tenkte å bruke på mitt fremtidige hjemmekinoanlegg. Skulle ikke det gå bra? Studio-monitorer farger lydsignalene veldig lite, har de dette til felles med andre bra høytalere? Eller?
Kvalitetsmessig så sikter jeg etter...ja noe som Dali sine mellomklasse høyttalere.

hvis folk tror dette skulle gå bra, vet kanskje noen om noen svake (for har jo masse futt i høytalerne selv) men gode surroundforsterkere?

takk så mye for svar!
Magne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2008 14.51.53 #2 av 6
Postet av: olsemaen
her var d ikke så mange som visste stort nei.... til de som har vært inne og lurt på det samme kan jeg iallefall si at en Rotel rsp-1068 prosessor er bestilt til formålet og håper den skal gjøre nytten! d er en 7.1kanals med godt rykte på seg, også her på forumet ser jeg!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2008 17.02.23 #3 av 6
Postet av: orso
Mitt inntrykk er at aktive studio høyttalere gir veldig mye for pengene. Eneste haken er vel at man ikke har prioritert utseendet så mye (sjelden med trefiner), men til gjengjeld er alt lagt i lydkvalitet. Og som du er inne på så lyder de ofte veldig nøytralt som jeg personlig liker. Dynadio er mye brukt i studio sammenheng.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 10.24.22 #4 av 6
Postet av: Atle Torp
Det er ingen grunn til å ikke benytte seg av studiomonitorer i Hjemmekino. Disse kan drives via en receiver med pre out. Det kan være kilent med nærfeltshøyttalere, men vi har tidligere testet dette i bladet Hjemmekino med svært godt hell (Blue Sky)
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 08.32.40 #5 av 6
Postet av: roffe
Det er mitt inntrykk av at aktive høyttalere (altså med innebygget delefilter og flere effekttrinn) kommer mer og mer inn i private hjemmekinoer og hifi-oppsett. Det skal jo uansett kabler til høyttalerne, og da er det gjerne uproblematisk at det er en signalkabel og en strømledning istedenfor en feit høyttalerkabel. Den store fordelen med dette er at man får effekttrinn som er tilpasset høyttalerne og at man kan få et renere oppsett i det som ellers ville være et overfylt rack.

En annen sak er at moderne surroundforsterkere ofte har innebygget EQ og romkorreksjon, og da er det evt. bare spredningsmønsteret til en studiomonitor som evt. kunne være en begrensning, siden frekvensgangen kan tilpasses med romkorreksjonen. I praksis er vel spredningsmønsteret ganske likt for en studiomonitor og en vanlig stativhøyttaler, så dette går nok bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2008 17.59.48 #6 av 6
Postet av: cato.t
Hei!

Enig med "Bomholt", dette er en god løsning og Dynaudio har laget endel meget gode produkter som her kan benyttes!

Har selv benyttet Dynaudio med integrerte forsterkere både som "nærfeltsmonitor" i lydstudio og som hjemmeanlegg.
Jeg har testet de opp mot mange andre høyttalere og jeg har kun positive ting å si om Dynaudio!

Genelec har også noen alternativer og uansett er jeg sikker på at du vil bli fornøyd ved å velge en av disse :P

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar