Logo

Aktiv deling, offisiell tråd

Skriv et svar
21.12.2008 23.59.59 #1 av 19
Postet av: SannaX
Herved opprettes en tråd om aktiv deling.
Har søkt på Hjemmekino, Hifisentralen og AVforum. Ingen har såvidt jeg kan se en skikkelig tråd som omhandler temaet fullt ut.
Mange mener at dette er veien å gå i forhold til passive delefilter hvor alskens ting skjer med effekttap i spoler og kondensatorer etc.

Jeg har et brennende ønske om at vi i felleskap kan få frem "kanonene" (les: Snickers et. al) og selvfølgelig oss amatører for å diskutere dette emnet. jeg er sikker på det er flere enn meg som lurer på hva som finnes der ute. Mange går sikkert ikke inn for det fordi det kanskje virker for komplisert? Kanskje er det fremtiden innen høytalerutvikling?

Et eksempel er vel ADAM'ene til Atle.

Litt av poenget med tråden er heller ikke å ramse opp de dyreste løsningene som den eneste løsningen. Det er dette som gjør at folk kanskje holder seg litt unna. Kanskje vi kunne gått fra noe som var bra og opp til High End?

1 Hva med en inngangsport med Behringer DCX2496 (Evt moddet etterhvert)? Evt andre fra Behringer?
2 DEQX?
3 Andre?
4 Hva med PC baserte løsninger?
5 Audiolense?
6 Hvilke høytalere finnes som har aktiv deling? ADAM, B&O? Andre?
7 Priser? Alt fra Low til Hi.

Er det noen som har laget en boks med aktive filtere og ICE moduler i samme boksen? Tenker på at det etterhvert burde kommet løsninger som var mer plassbesparende og lettere for folk flest?

Vel, dette var noen tanker rundt teamet...kjør på videre :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2008 07.10.17 #2 av 19
Postet av: Jorn.Finnerud
Linn og Meridian er også to av selskapene som er "tungt" inne med løsninger med aktiv deling. Meridian tyr til aktive høyttalere som Adam, mens Linn har innganger på høyttalerne som gjør at man kan bypasse det interne delefilteret. De putter heller delefilterkomponenter, i form av et lite innstikkskort, som de plasserer inn i effekttrinnene.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2008 23.13.59 #3 av 19
Postet av: SannaX
Rart at ikke MERIDIAN har mer spalteplass her hjemme på berget...for dyrt? Linn virker spennende. Vet du hvordan de løser det med innstikkskortene i effekttrinnene? Hva er det som holder kontroll på alle kortene? Tenker jeg feil eller må disse kortene på en eller annen måte samarbeide?

Hva skal til for å komme i gang med aktiv deling?
Nå tenker jeg ikke umiddelbart High End. Det er folk som påstår at selv den orginale Behringer DCX2496 (uten modding) gjør en bedre jobb enn et passivt delefilter.(sikkert igjen avhengig av kvalitet på filteret?)

Jeg tar utgangspunkt i to fronter 3 veis konfigurasjon (så får vi ta senter senere).

1. Trenger 6 effekttrinn totalt. Det fine er at man ikke trenger store dyre forsterkere. Derfor vil totalkostnaden på antall amper trolig ikke overstige prisen på en "super-amp". Her er jo pris variabel avhengig av hvilke amper man velger.
2. Trenger en Behringer DCX2496 til rundt 3000 kr. Denne kan ta 3 veis konfigurasjon i stereo.
3. Denne har nå, etter å ha sjekket på Behringers sider, REMOTE mulighet, som jeg forstår gjør at man kan styre det hele over RS232 og RS485. Hvis jeg forstår riktig kan man da sitte i sweetspot og stille inn forskjellige frekvenser med et PC program?


Et spørsmål rundt diskant, mellomtone og basselementer i forhold til aktiv deling. Det kan være stor forskjell på effekttålighet etc. på disse tre. Har lest at at det i aktiv deling kobles rett på høytalerkabler. Er dette tilfelle eller er det nødvendig med en motstand/resistor før signalet treffer elementet? Har også lest om DC strøm som kan være skadelig hvis ikke signalet dempes/stoppes på et vis?
Noen som vil utdype dette litt?

Som dere sikkert skjønner er dette på et helt newbie-nivå. Jeg har et mål om å lære mest mulig om dette temaet, og håper andre kan dra nytte av det også :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 00.40.14 #4 av 19
Postet av: Skrue
DC / likestrøm inn på et høyttalerelement, såsant den er stor nok (i Ampere), vil fort kunne ødelegge svingspolen i elementet!
Hvordan dette imidlertid skal stoppes / dempes, kan det være forskjellige løsninger på.
Et høyttalerelement, (les: svingspole) forutsatt "brukt" på riktig måte, kan generelt sett tåle relativt store vekselstrømmer, ved at det induseres en motspenning i spolen.
Samme strømstyrke i [u]DC-utgave[/u], vil som regel fort brenne istykker spolen.

Ellers kan jeg ikke se at dette i praksis kan være noe problem, medmindre det oppstår en alvorlig feil i utgangen på forsterkeren bak høyttaleren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 08.08.50 #5 av 19
Postet av: roffe
Tenker du på DIY-høyttalere her, Sannax? For ofte er det jo ikke helt enkelt å ta et par kommersielle høyttalere og kun legge på aktiv deling. Et passivt delefilter er som regel ikke kun tunet for å dele, men er også nøye tilpasset med hensyn på frekvensgang og fasetilpasning mellom elementene. Og man må jo koble ut de passive delefilterne.

Jeg har planer om å lage noen høyttalere med aktiv deling selv. Da kommer jeg ikke til å lage delefiltre fra bunnen, men heller ferdige moduler med innebygget deling og effekttrinn. Det er håp om at dette vil skje tidlig i 2009, men foreløpig mangler jeg en del sentrale deler.

Ellers ser jeg spørsmålet om man skal kjøre effekttrinnene rett i elementene. Personlig synes jeg det er en god ide å ha en kondensator i serie med diskantene (1. ordens passivt høypassfilter). Det beskytter jo mot likestrøm og lavfrekvente signaler, som ofte har for høy effekt i forhold til hva diskantelementet tåler. Men er man sikker på at man har koblet riktig, så kan man vel droppe dette også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 13.14.04 #6 av 19
Postet av: SannaX
Skrue : Da har jeg forstått det relativt riktig.
Roffe: Ja, du har rett. Jeg ser jeg har vært litt unyansert her. Dette temaet er mest rettet mot DIY høytalere. Spennende at du har tenkt til å bygge dette. Regner med egen tråd da? Er det forresten til de høytaler kassene det var bilde av i tråden din på AVforum som du tenker å ha i kinoen?

Jeg kunne tenkt meg å "forsket" litt på dette selv utover i 2009, men er usikker på hvor å begynne. Ser for meg at det ville vært fint å startet med en Behringer, men kan det gjøres enklere og billigere? Poenget er ikke å gjøre dette så billig som mulig selvfølgelig, men i starten kan det være greit å lære seg litt mer om temaet før man pøser ut.
Det er vel heller ikke bare å kjøpe seg en "bra diskant" en "bra mellomtone" og et "bra basselement" og smashe dette sammen ved deling i Behringer'n? Må selvfølgelig sikkert ha litt info om frekvensområder til elementene, hva de liker å jobbe sammen med etc. Skjønnte på Snickers iallefall at det er noen diskanter som ikke liker alu-membraner osv.

Nå har jeg selv Hawthorne elementene og kunne tenke meg å oppdatere diskantdelen med den dyrere Radiandiskanten. Det er vel her temaet aktiv deling startet for min del. Det skal sies forøvrig at det ikke er derfor denne tråden har fått liv.
Grunnen er vel heller at det er litt sporadisk info rundt dette temaet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 14.28.46 #7 av 19
Postet av: roffe
Som for passiv deling, så gjelder det også for aktive delefiltre at det er enklere å jobbe med elementer som har en noenlunde flat frekvensgang. Stive metallmembraner er ofte jevne lenger opp i frekvens enn mykere membraner, men når de først bryter opp, så gjør de det på en måte som krever meget bratte delefiltre. Her er det ofte enklere å dele aktivt, fordi aktive delefiltre ofte har brattere flanker i filterne sine.

Skulle jeg bygget aktive høyttalere fra scratch, så ville jeg sett etter elementer med jevn frekvensgang, det gjør at man kan klare seg med ganske enkel EQ, eller til og med kanskje uten EQ om man er heldig. Er selv svak for mellomtoner i kevlar, disse har ofte en meget pen og udramatisk frekvensgang. I treveis-konstruksjoner ser jeg ingen åpenbare problemer med å bruke aluminium i bassene, siden oppbrytningsfrekvensene ofte ligger oppe nær diskantområdet. PPM er et annet materiale som også oppfører seg pent i oppbrytningsområdet. De klassiske papirmembranene er heller ikke så gærne. Likevel bryter jo disse mykere materialene opp også, og det ved lavere frekvenser enn metallmembranene. Ønsker man å operere utenfor oppbrytningsområdene, så er det vanskelig å komme unna treveiskonstruksjoner.

Hva mener du for øvrig med at "noen diskanter ikke liker aluminiumsmembraner"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 22.58.44 #8 av 19
Postet av: SannaX
Dette er flott informasjon Roffe! Har du noen sammensetninger av typiske løsninger du ser for deg etterhvert? Tenker da på diskant/mellomtone/bass som ville fungert bra sammen. Pris trenger ikke være et issue.
Når det gjelder uttalelsen min om alu.elementer og diskanter klarer jeg ikke å finne igjen dette hverken på AVf eller Hifisentralen, så skal ikke påstå at det er ordrett :) Vil ikke legge noe i munnen på Snickers hvis det viser seg ikke å stemme helt...

Leste forøvrig en tråd på Hifisentralen hvor theStig har kalibrert et annlegg bestående av en original Behringer DCX 2496 og en del annet gammelt forsterkeri. Han påstod det spillte som et annlegg til en halv million! Dette kommer fra en fyr som åpenbart har hørt et og annet annlegg og har peiling på hva han driver med...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.12.2008 13.55.38 #9 av 19
Postet av: roffe
Jeg vet ikke om du kjenner til BEL-prosjektet på AVforum? Jeg har en del elementer fra den første prototypen der som jeg for min del har tenkt å bruke. Disse er ikke i allment tilgjengelig salg, dessverre.

Ellers synes jeg jo Tangband har mange spennende elementer i diskant- og mellontoneklassen. HiVi er et annet merke som også er spennende. Ellers kan man jo gjerne titte på Seas også, da vet man hva man får, og kanskje verdens beste elementer når det gjelder eksemplaravvik. Noen av Alu-bassene der er fine i treveis-konstruksjoner.

Det er i det hele tatt mye spennende. Man bør egentlig ha en viss ide om hva slags ytelser og egenskaper man ønsker at høyttaleren skal ha før man begynner å lete etter elementer, ellers kan det bli vanskelig å velge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.27.26 #10 av 19
Postet av: RuneW
"SannaX" skrev:Hva skal til for å komme i gang med aktiv deling?
Nå tenker jeg ikke umiddelbart High End. Det er folk som påstår at selv den orginale Behringer DCX2496 (uten modding) gjør en bedre jobb enn et passivt delefilter.(sikkert igjen avhengig av kvalitet på filteret?)

Jeg tar utgangspunkt i to fronter 3 veis konfigurasjon (så får vi ta senter senere).

1. Trenger 6 effekttrinn totalt. Det fine er at man ikke trenger store dyre forsterkere. Derfor vil totalkostnaden på antall amper trolig ikke overstige prisen på en "super-amp". Her er jo pris variabel avhengig av hvilke amper man velger.
2. Trenger en Behringer DCX2496 til rundt 3000 kr. Denne kan ta 3 veis konfigurasjon i stereo.
3. Denne har nå, etter å ha sjekket på Behringers sider, REMOTE mulighet, som jeg forstår gjør at man kan styre det hele over RS232 og RS485. Hvis jeg forstår riktig kan man da sitte i sweetspot og stille inn forskjellige frekvenser med et PC program?


Jepp. Det er vel slik det er meningen det skal fungere, ja... Screen dump av programmet er vedlagt under. Der et rett og slett utrolig fascinerende å kunne sitte å stille inn slik. Det er drøssevis av muligheter. Du kan lagre opp til 60 profiler på selve DCX'en og i tillegg kan du selvsagt lagre unna hvor mange du måtte ønske som datafiler via programmet. Vi brukte en DCX (min) til å dele på årets HTF. Riktignok bare for å dele mellom sub og subsub, men likevel...

Vi fikk dessverre ikke til kommunikasjonen med PC siden det viste seg at laptop'en ikke hadde RS-232-utgang... :roll:

Hvis du har lyst til å teste en DCX og komme igang med aktiv deling, så kan du gjerne komme innom og låne med deg DCX'en min i et par måneder. dcx.gif dcx.gif ( 28,357421875 KB) Vist 1462 ganger
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 19.38.00 #11 av 19
Postet av: SannaX
Super forklaring RuneW..takk!
Meget snillt av deg å ville låne bort DCX'en din også...kan hende jeg tar tilbudet på kornet, men må se hvor mye tid jeg har fremover. Ingen vits at den bare ligger her og samler støv :) Den gjør vel kanskje det hos deg inntil kinoen er ferdig også?
Uansett er det jo mange som mener behringer er et fin-fint startalternativ til aktiv drift. Virker å gi mange muligheter for tuning og når du nevner at man kan lagre inntil 60 moduser er det jo veldig bra!

Har også vært i kontakt med Bernt i Audiolense for å høre litt på denne muligheten. Petter Dale i Fidelity blant flere skryter jo også uhemmet av dette PC baserte systemet som etter sigende skal være av høy kvalitet såfremt DAC og lydkort er det samme.

Kommer ikke å rushe inn i noe, men bruke 2009 på å gjøre research og ikke minst prøve å lære meg mye om temaet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 00.25.40 #12 av 19
Postet av: Konrad
Se her: http://www.digisynthetic.com/productDetail.aspx?id=146

De har mye annet spennende også. Usikker på om det ment til PA, men det er jo den flotte Bheringer saken også.

Disse må jo være ypperlig til treveiskonsruksjoner: http://www.digisynthetic.com/productDetail.aspx?id=141
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 19.55.42 #13 av 19
Postet av: Snickers-is
Det er en 24-kanals forsterker Konrad. Den er beregnet til å drive 8 stk 3-veis line array moduler.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 21.58.58 #14 av 19
Postet av: SannaX
Har du noen synspunkter angående Audiolense Snickers-Is? Vet jo at du jobber mye med DEQX, men utfra hva jeg kan se så er det jo en god del prisforskjell på disse systemene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2009 08.50.15 #15 av 19
Postet av: Snickers-is
Audiolense er jo bare software så det blir urettferdig å sammenlikne prising på de to.

Forøvrig er det ganske ulike. Audiolense har fokus på ettpunkts korreksjon mot sweetspot mens DEQX har fokus på høyttalerkorreksjon mer mer ordinær akustisk integrering. Det blir litt som druer og bananer.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar