Logo

720p i 1080i

Skriv et svar
13.02.2006 19.01.48 #1 av 12
Postet av: Bromlebassen
Hei der. Bare lurer på en liten ting. Hvordan blir egentlig 720p seende ut på en native 1080i skjerm? Blir det i praksis progressivt, eller bøller skjermen det til?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 19.59.48 #2 av 12
Postet av: Rune
Når det gjelder flatskjermer så finnes det ingen skjermern som er 1080i.

Selve panelet er alltid progressivt.

En 720p signal vil bli oppkonvertert til 1080p på samme måte som et 576p blir oppgradert til et 768p signal på en LCD med 1366 x 768 pixler.

Det kan være forskjell på måten denne oppskaleringen skjer.

På CRT apparater med 1080i vil man nok i mange tilfeller få nedskalering til 540p og deretter omgjøring til 1080i ved å doble linjene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 23.06.14 #3 av 12
Postet av: Bromlebassen
aha.. Ok. Er det da noen logisk forklaring på hvorfor skjermer med full 1920x1080 oppløsning nå til dags ikke støtter 1080p signal!?? Tror dere det er lenge til vi får se skjermer med denne støtten? I så fall vurderer jeg å droppe kjøpet av Samsungen og heller vente på denne standarden. Tror dere dette vill lønne seg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2006 17.50.29 #4 av 12
Postet av: EHE
Jeg tror ikke det er tekniske grunner til at de skjermene som har oppløsning på 1920x1080
ikke støtter 1080p. Så lenge DVD spillerene stort sett bare støtter oppløsning
opp til 1080i vil det kun være HTPC som vil gi fullt utbytte.

Jeg tror produsenter som både lager TV og DVD spillere ikke ønsker å gi fra seg
markedsandeler til PC industrien og derfor holder igjen.

Når det gjelder hva som lønner seg gjøre er det vanskelig å si. Det eneste som er
sikkert er at teknologien til neste år vil være bedre enn det den er i år og tilsvarende
vil det være om du venter enda et år. Jeg tror det riktigste er å vurdere det slik
at du planlegger å bytte hvert 5. år og deretter vurdere om om den tv'en du ser på
nå har noen begrensninger innenfor dette tidsperspektivet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2006 18.27.34 #5 av 12
Postet av: Bromlebassen
Ja det høres fornuftig ut. Var helt klar for å kjøpe Samsung LE40M61, men etter hvert så jeg at det var mange skjermer med 1920x1080 oppløsning på vei inn på markedet. Til vanlig DVD avspilling og slikt er dette nesten i meste laget, men jeg har tenkt å innvestere i Playstation3 når den kommer, og den har jo Blue-Ray og greier + at Sony sier den støtter 1080p oppløsning, selv om dette neppe blir tatt i bruk med det første. Jeg vill bare ha en TV som er maksimal for fremtidens hjemmekinoopplevelse om du skjønner. Har spart lenge nå, så jeg vil bare være forsiktig med hva og når jeg kjøper. Mye penger for en student. hehe... Hva tror dere er det beste med tanke på Blue Ray. Vente på 1080i eller bare kjøpe 720p?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2006 18.55.50 #6 av 12
Postet av: Rune
Jeg tror nok at det er økonomiske og tekniske grunner til dette.

1. Det har ikke vært tilgjengelig utstyr som gir ut 1080p før nå. (enkelte DVD spillere og oppskalerere) Derfor har ikke produsentene giddet å bruke penger på dette.

2. Kretsene som brukes til deinterlacing og mottak har ikke støttet dette grunnet det ikke har vært nok etterspørsel etter dette. (jeg vil tro mange av kretesene brukes på apparater med mindre oppløsning også og bare gjennbrukes på 1080 skjermene)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2006 19.07.21 #7 av 12
Postet av: Ken
720p holder i massevis om du har en liten 40-tommer TV, snakker vi derimot et godt bilde fra en projektor på f.eks 100-tommer så vil nok forskjellen bli tydeligere - for å si det slik, har du testa å kjøre HD-klipp fra en HTPC på en 720p skjerm?!

Det blir meget bra resultat og bedre enn hva jeg hadde forventet før jeg fikk teste selv. Driter helt i om PS3 kommer med 1080p da det ikke har noe praktisk betydning (og om den i det hele tatt kommer med 1080p).

Misforstå meg rett, har selv PS2 pga Gran Turismo 4 og kommer ny versjon til PS3 så kjøper jeg den også, men alt dette styret rundt oppløsning har jeg roet ned betraktelig. Sørg for å kjøp en TV som kan vise 720p er HD-ready og tilfredsstiller dine krav til tilkoblinger.

men jeg har tenkt å innvestere i Playstation3 når den kommer, og den har jo Blue-Ray og greier + at Sony sier den støtter 1080p oppløsning,

Om og når den kommer?? Sony kan gå konk pga denne lille tassen... Test en Xbox 360 i 720p du, selv på komponent (da jeg tipper at den aldri vil kunne støtte HDMI/DVI) så er bildet MEGET bra og du vil raskt forstå at det er en meget bra maskin.
PS: Jeg er ikke PS2 freak og de som ikke tør/vil teste en Xbox fordi det er Microsoft går glipp av mye morro :)

Samsung M61 er en meget bra TV og du går ikke feil om du kjøper en slik i dag. Du vil ha MASSE glede av den, så hvorfor vente i det uendelige?!!! Husk på at det er så lite innhold som vil sendes over digital parabol selv om flere år, og når de nye nettene er oppe - så vil de fortsatt sende 720p fordi de ikke har råd (les: NRK og TV2) til å sende i høyere oppløsning - men man skal aldri si aldri - kanskje kommer den noen FÅ kanaler som "kan" sende høyere, men det er da ikke noe problem for TV'en din så lenge den er HD-ready. Løp og kjøp :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2006 19.25.12 #8 av 12
Postet av: Bromlebassen
Jeg er veldig klar for å kjøpe meg en ny TV for så vidt, og du skal ikke se vekk i fra at det blir Xbox på meg i stedet for Playstation3. Tingen er at jeg velger å vente til begge er kommet på markedet slik at jeg kan se hvilken som er best av dem. Jeg er også skeptisk til utviklingen til Sony for å si det slik. At de bruker en slik prosessor i en spillemaskin har jeg klødd meg i hodet lenge over. Enten er de stein dumme, eller så har de noen trix på lur som vi ikke er blitt fortalt om enda. Det er en god prosessor, men om den kan brukes til spill gjennstår det og se. Uansett sitter jeg enda igjen med Blue Ray problemet. Jeg har uansett tenkt å innvestere (en eller annen gang i fremtiden) i ett eller annet HD format på disc, og jeg vet liksom ikke om det er 720p eller 1080i eller p det kommer til å gå i, og om dette er noe vits i å bry seg om.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2006 08.11.24 #9 av 12
Postet av: aebriol
Heisann,

Hvis du ønsker å kjøpe en tv for blu-ray og ps3, virker det litt rart for meg å kjøpe tven før de er ute og man vet med sikkerhet hva slags oppløsning de normalt krever for best mulig bilde.

Hvis det er for xbox 360 holder det med 720p.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2006 09.34.37 #10 av 12
Postet av: Bromlebassen
Ja tror egentlig jeg venter en liten stund. Kan jo uansett spare til et noenlunde greit surround anlegg i tillegg, så får jeg komplett hjemmekino når den tiden kommer. Har også kommet frem til at det er litt dumt å kjøpe tv akkurat nå også med hensyn til tolkoblinger. Det er jo egentlig ganske få tver som har mer en en HDMI inngang foreløbig, og det kan jo bli tynnt i lengden i alle fall. Tror ikke jeg klarer å holde meg så lenge, men skal prøve å holde ut litt til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2006 20.16.23 #11 av 12
Postet av: Bromlebassen
Se det ja. Nå har jeg endelig kjøpt Samsung LE40M61B. Jeg stusset jo som kjent litt med oppløsningen, men ser nå at dette har veldig lite å si på en 40 tommer. Fytt-diddeli-yttigrisen hvor kult det var med ny TV. Fantastisk bildekvalitet på den også da. Godt fornøyd. Takk for hjelp på dette forumet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2006 21.33.50 #12 av 12
Postet av: Ken
Gratulerer med ny TV!! :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar