Logo

7.1 oppsett, bakkanaler

Skriv et svar
02.11.2006 15.03.26 #1 av 5
Postet av: nuud
Godagen gutter og jenter 8)

Nå er jeg lei av å klø meg selv i hodet, og vil gjerne ha litt synspunkter fra dere. Saken er at jeg holder på å innrede ny hjemmekino etter å ha flyttet. Problemet er oppsettet av de bakre kanalene da rommet setter sine begrensninger. Det jeg har kommet frem til på egen hånd er det dere ser i de vedlagte bildene. Jeg har vinklet alle bakhøytalerne inn mot lytteposisjon og de står like langt fra lytteposisjon (se skisse ovenfra). For å i det hele tatt greie dette må jeg lage en bjelke som går på tvers av rommet som jeg henger bakhøytalerne på. Denne må jeg uansett ha, for prosjektoren skal også henge i denne.

Spørmålene:
[list]1. Er det dumt å vinkle bakhøytalerne inn mot lytteposisjon? Blir dette lett et litt for direkte og lite diffust lydbilde. Dali mener at høytalerne ikke skal vinkles inn mot lytteposisjon, slik som frontene står. Dette kan jeg jo prøve, men den bjelken gjør at det er litt vanskelig å prøve etter at den er laget. Gidder ikke å lage så veldig mange varianter av den :wink:

2. Bør jeg i tillegg vinkle bakhøytalerne ned mot lytteposisjon? Jeg kan ikke senke de lenger ned for det skal være mulig å gå der også... Høytalerenes underside henger nå ca 1,8 m over gulvet

3. Har dere ville hatt bakhøytalerne nærmere hverandre? THX.com har bilder der bakkanalene står helt sammen. Som en 6.1 konfigurasjon altså, bare med to høytalere

4. Ville dere hatt senterhøytaleren lenger frem? Sånn som det står nå er avstanden fra lytteposisjon til frontene den samme som avstanden til senteren. Blir dette unødvendig når forsterkeren tar hensyn til avstand? Ser for meg at det blir en del refleksjoner fra tv-benken når senteren står så langt innpå[/list:u]
Utstyrsliste:
Høytalere fra Dali Concept serien, hennholdsvis C8, C6, C2, Csenter, CSub
Forsterker og dvd-spiller; Denon 3805 og 2910
Prosjektor; snart BenQ PE8720 :D

Blir svært glad for tilbakemeldinger på dette 3.jpg 3.jpg ( 49,48828125 KB) Vist 3234 ganger 2.jpg 2.jpg ( 61,8203125 KB) Vist 3235 ganger 1.jpg 1.jpg ( 78,4248046875 KB) Vist 3228 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2006 15.23.10 #2 av 5
Postet av: pnerbye
Det blir kanskje litt ego å peke alt inn mot sweetspot, men hvis du er single fungerer det jo greit! ;)

Sjekk ut denne siden for litt info om høyttaleroppsett: http://www.dolby.com/consumer/home_ente ... ayout.html

Høyttalerene har jo noe spredning, så jeg ville vinklet bakhøyttalerene omtrent som frontene. Lyden fra frontene skal ideelt sett krysse en halv meter bak hodet på lytteren for å få best stereoperspektiv. Tilsvarende bør vel da lyden fra bakkanalene krysse en halv meter foran lytteren? Surroundkanalene skal i tillegg ikke være veldig retningsbestemte, så høyttalerene skal helst peke en halv meter over hodet på lytteren.

Jeg vil anbefale deg å handle braketter til surround og surround back slik at dette kan justeres litt ettersom du gjør deg erfaringer. Vinklingen er også svært avhengig av spredningskarakteristikken til høyttaleren og hvordan en selv oppfatter lyden i kinoen.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2006 16.35.42 #3 av 5
Postet av: nuud
Ute på en liten egotrip der ja, er singel men ser sjelden film alene :wink:
Takk for linken pnerbye!

Har rettet opp surround-back høytalerne og flyttet litt på surround høytalerne. Håper dette gir en større sweetspot enn det forrige oppsettet.
Blir nok å lage spor i den bjelken så surround-back kan flyttes sideveis på den. Tror jeg skal ha litt større avstand mellom de enn hva som er skissert nå. Kan ikke flytte mye da står en vegg i veien. Blir vel prøve og feile metoden her. Braketter for surround-back blir i første omgang uten mulighet for å justere vinkel, får se om jeg lager nye etter prøvelytting.

Kunne gjerne tenkt meg å ha en større vinkel mellom surround høytalerne enn 160, men da kommer den nederste surround høytaleren veldig langt ut på gulvet (hvis oppsettet skal være symmetrisk) og blir i veien når den da står midt i hovedferdsåren til kjøkkenet. Om surround høytalerne skal vinkles inn mot sweetspot eller ikke må vel prøves antar jeg. Men brakett til disse blir det nok neppe da de er gulvhøytalere.

Hvis noen lurer på hva den firkanten med en sommerfugl oppå så er det et begynnende prosjektorfeste :lol:
Hvis flere har kommentarer/innspill må de synge ut. Også hvis noen har eksakte montasjemål for en BenQ PE8720 (avstand mellom hull, dimensjon på skruer, etc) kom gjerne med de også. Vet det ligger et par skisser i tråden for 8720 som Rune ifm prisredusjonen på denne pj startet, men disse er noe ufullstendige. 4.jpg 4.jpg ( 79,3134765625 KB) Vist 3254 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 09.40.16 #4 av 5
Postet av: pnerbye
Dette ser veldig bra ut! Hvis nå surround og surround back er vinklet inn litt over hodet til de som lytter er det midt i blinken.

Dette blir tøft! :D

Har du vurdert en annen sub enn den til Dali? Det er MANGE subber som banker denne. Ta en kikk på XTZ 99 W12 eller SVS PB10-NSD. Subben vil gjøre mest ut av seg ved å plassere den i hjørnet foran, og da helst ved yttervegger. Frontene har godt av litt luft rundt seg. Helst en halv meter til veggene.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2006 00.32.30 #5 av 5
Postet av: nuud
Håper dette blir tøft jeg også! 8)
Du kan trygt si at jeg har vurdert andre subber enn dali sin ja, men det var dessverre etter at jeg hadde kjøpt den. Viste ikke særlig om subber på den tiden jeg kjøpte den, og i tillegg var det et impulskjøp :roll: Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde det nok stått en svs i kinoen.
Men jeg tror ikke dalien blir byttet ut i nærmeste fremtid, bor i blokk for øyeblikket og da er ikke lydtrykk det viktigste allikevel. Oppgradering ble denne gang på bilde-siden, med en BenQ PE8720. Gleder meg som en unge til denne kommer i hus :D Har vært uten bilde i en måned nå så abstinensene har for alvor meldt seg. :cry:
Blir nok å ta med subben på en liten lytterunde for å finne optimal plassering av den, men noe hjørne får den nok ikke, har bare et ordentlig hjørne i hele kinoen grunnet en litt idiotisk utformet leilighet. Får vel bare gjøre det beste ut av det tenker jeg, også er subb det øverste på innkjøpslisten neste gang. Uansett, blir nok å legge ut en ny presentasjon av hjemmekinoen når prosjektor er i hus og resten av brikkene har falt på plass.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar