Logo

50Hz/100Hz

Skriv et svar
14.03.2008 09.19.59 #1 av 2
Postet av: tdale
Jeg hadde tenkt å kjøpe Sony W3000, men så ser jeg at det kun er 50Hz. Det ser ut til at det er den mest vanlige frekvensen, så det kan jo ikke være helt ubrukelig?

Men hvor mye forskjell ser man på 50 og 100 Hz i praksis?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2008 12.09.53 #2 av 2
HZ (eller hertz) er antall svingninger per sekund; noe som skal forhindre flimmer i bildet, men på nyere TVèr skal det også motvirke etterslep ved at mange bruker interpolering. Det vil si at dem lager nye linjer mellom linjene slik at bevegelsene skal bli skarpere ved bevegelser. Noen ganger fungerer også 100hz mot sin hensikt og det krever en bra bildebahandling av apperatet for at det skal fungere.

Jeg har ikke klart å skildre en tv med og uten 100hz og. Etterslep bestemmes også av MS (responstiden). Så hvis det er etterslep og hakking du vil forhindre er det en lavest mulig MS, bildebehandling og 24FPS som gjelder. 24FPS betyr "Frames Per Second" eller også kalt bilder per sekund er den hastigheten filmene er spillt inn i og sørger for en jevnere avspilling, dette merker man ganske godt på panoreringer da det er mindre rykkninger i bildet.

Så mitt råd er å ikke kjøp en TV bare pga at den har 100hz eller ikke.

Syntes at Sony W3000 er en flott TV som leverer gode og nøytrale farger, detaljnivået er også meget godt. I presse sies det at den har noe problemer ved bevegelser, men jeg har ikke fått servert noen snutter slik at jeg har fått bekreftet eller avbekreftet dette. Kontratnivået er også meget bra til LCD å være.

Se forøvrig test her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3725&p=68

Og informasjon om pris og produktet her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=506

Men det beste tipset mitt er å dra selv å se selv, slik at du kan avgjøre dette. Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar