Logo

50" på 2,5m avstand?

Skriv et svar
14.04.2008 19.01.52 #1 av 7
Postet av: OBD
Hei

har 2,5-3m avstand fra TV til øye.
Skal i hovedsak bruke TV'n til å se på TV.
Dvs er opptatt av at ansikter ser naturlige ut, bevegelse uten digitale artifekter og at svart/grånyanser blir bra.
Også på standard TV-sendinger
Med så kort avstand så kan alt dette kanskje være en utfordring?

Kilder er
1) Satellitt HD boks (vanlige standard TV sendinger + HD kanaler)
2) "Fiber TV"
3) Vanlig DVD
4) Kanskje Blue ray DVD
5) Stue PC med visning av familiebilder (høy oppløsning)
6) kanskje spill...

Fint om det kan være PIP (fiber og satellitt), minimum 2 HDMI, PC tilkopling.

Kan jeg ha så stor TV som 50/52" med så kort avstand til TVn?
Trenger jeg egentlig Full HD?
Og ikke minst hvilken TV skal jeg velge?

Takk for gode råd, som sikkert er gitt andre steder i forumet...

Mvh
Ole Bjørn
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 19.13.13 #2 av 7
Når du skal velge TV må du se etter bruksområde og lysforholdet i rommet ditt-

Plasma TVène bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet dette på en stund så her trengs det flere brukererfaringer.

Ikke se deg blind på oppløsningen, altså Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready å en normal sitteavstand. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis du ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet, men det blir nesten så smått at du må sitte å mye; men med din sitteavstand og tenkte skjermstørrelse går det sikkert.

Angende skjermstørrelse er det ikke noe fasit svar på dette, mye kommer ann på rommet og personlige foretrekkninger. Har du gode kilder kan du godt ha en stor skjermstørrelse og liten sitteavstand, dette blir mindre gunstig hvis kildene er dårligere da "feilene" sees bedre. På din sitteavstand syntes jeg 40/42" vil være passende, men går sikkert fin med 50" også. Tror ikke det blir for stort, og det virkelig fremheve filmfølesen. Dette er noe du selvsagt selv må se ann nærmere.

Hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til, og vil du ha plasma eller LCD?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 19.24.05 #3 av 7
Postet av: OBD
Hei

og takk for lynraskt svar.
Jeg har vel lest meg til at plasma er bedre for TV-titting.
Har en 32" Samsung HD ready LCD i dag.
Den ble plutselig mye bedre etter at jeg fikk Satelittboks med HDMI.
Overgangen fra Scart var betydelig, spesielt på fargedybde/ansiktsfarger på standard kanaler!
Det er dette som gjør at jeg drister meg til å tenke større skjerm.

Har lest meg fram til 2-3 alternativ.
Panasonic TH-50PZ700 (full HD)
Panasonic TH-50PV800 (høyere kontrast, vanlig HD, nyere modell)
Pioneer PDP-508XD (vanlig HD, fargedybde/sortnivå - testvinner)

Ref. behov og signalkilder i første innlegg, what do I do....?

Mvh
Ole Bjørn
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 19.45.23 #4 av 7
Vennligst oppgi lysforholdet i rommet ditt, bruker du den mye om dagen eller er det mest på kvelden?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 19.48.59 #5 av 7
Postet av: OBD
Er ikke plaget med sterkt dagslys; mer presist:
Det er ikke direkte sollys på TV'n.
Det er vinduer som står 90 grader/sideveis i forhold til TV'n, retning vest/nordvest.
Mao kveldslys gjennom noen trær sideveis.

;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 20.31.00 #6 av 7
Har desverre ingen erfaring over de to første produktene du nevner, har dermed sett PV60 og PV70 og spesielt sistenvnte gir svært mye for pengene med ett meget godt sort og kontrastnivå, de bærer ikke preg av den "lave" oppløsningen på 1024*768P, da bildebehandlingen er god, så hadde vært spennende å få sett hvordam de to du nevner er i forhold.

Pioneer PDP-508XD har jeg desverre nå bare fått sett i butikklokalet med sterk belsyning, og som du sikkert forstår utifra beskrivelsen over er ikke dette optimalt. Den klarte seg likevel bra, men det ble litt for blasst og "dempet". Denne TVèn har som du kanskje har lest, fått svært gode kritikker og skal være en av markedets beste skjerm, men her må du se om den er verdt prisforskjellen mellom de nevnte Panasonic modellene.

Gå til en seriøs forhandler, gjerne produsentens egen butikk hvor de fleste har tilrettelagt forholdene til TVène bedre. Benytt deg gjerne av angreretten eller hjemlån hvis butikken tilbyr dette.

Som nevnt tidligere har jeg ikke fått testet hvordan Plasma er på PC på en stund, så se ann dette selv. PC-spill er ikke spesielt gunstig, syntes selv det var litt spennende i starten men etterhvert merker du at det ikke er spesielt gunstig. Rollespill som "Total War" serien ol går fint, men på FPS foretrekker jeg min vanlige LCD-Dataskjerm på 17". Til vanlig multimedia bruk som til visning av bilder og video er det helt ypperlig.

Hvis du finner ut at tilkobling av PC ikke er så gunstig på Plasma, kan du også vurdere PS3 da den vil dekke dine behov for visning av bilder og avspilling av spill og Blu-Ray. PS3 fungerer utmerket som Blu-Ray spiller og gir skarpe, detaljrike bilder. Fargene er mette og det er ett bra dybdeforhold i bildet. En ting som er verdt å merke seg er at den har en vesentlig raskere oppstartstid en andre HD-spillere på markedet, mens andre HD-spillere bruker rundt minuttet; bruker PS3 ca 10 sekunder. DVD-delen er også bra og den oppskalerer dine vanlige dvdèr opptil 1080P. Den gjør som sagt en bra jobb, altså en like god jobb som DVD budsjett modeller, men kan ikke konkurrere med de i samme prisklasse nå. CD delen låter kanskje litt flatt, men helt greit. Den fungerer også godt som ett multimediasenter og lagre diverese media og spille av DivX ol. PS3 benytter seg av en 2.5" S-ata så harddisken kan lett byttes ut. Dette er en maskin som gir svært mye for pengene.

Informasjon om Sony PS3:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=144
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 20.56.54 #7 av 7
Postet av: OBD
Mange takk for fyldig svar og gode råd!
;-))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar