Logo

50 eller 100 hz??

Skriv et svar
05.11.2009 21.35.44 #1 av 5
Postet av: ksnygard
Har blitt litt forvirret etter en runde på noen elektroforretninger for å se på ny TV. Mange selgere argumenter varmt for at man må kjøpe 100hz-tv. Men i dag møtte jeg en selger som mente det var bortkastet når jeg skulle koble den til min HD-PVR-dekoder. Digitale sendinger har ikke mer enn 24 hz, og da var det ikke nødvendig med mer enn 50 hz-tv. Han hadde opplevd at kunder hadde vært misfornøyde fordi bildet ble dårlig på 100hz. Løsningen ble å slå av 100hz..... Har vedkommende rett i dette så trenger jeg ikke bruke de ekstra kronene man ofte må betale for å få 100hz i stedet for 50hz.

Håper på snarlig svar, tenker å kjøpe TV i morgen.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2009 11.06.25 #2 av 5
Postet av: Jorn.Finnerud
Det er nok bare tull det selgeren sier, men det finnes klare forskjeller fra TV til TV når det gjelder 100Hz. Noen bare dobler skjermfrekvensen, mens andre interpolerer inn nye bilder. Er dette skikkelig gjort er det åpenbart at dette har noe for seg. spesielt på sport og slik er det et pluss med 100/200Hz. man får da høyere oppløsning under bevegelse.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2009 12.03.06 #3 av 5
Postet av: ksnygard
Takk for tilbakemeldingen.

Noen som kjenner til denne tven? http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/toshiba-40-lcd-tv-full-hd-40lv635dn
Rimelig TV med 100 hz og alle nødvendige tilkoblinger. Men holder den mål når det gjelder bildekvalitet?

Noen som har anbefalinger på 40 - 42 tommers TV'er i prisklassen opp til 7500,-?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2009 21.58.26 #4 av 5
Postet av: ABUJ
Den selgeren må ha misforstått noe kraftig... Det stemmer nok at man i visse
tilfeller bør slå av 100hz'en, men det er vel mest i forbindelse ved bruk av bluray-
spiller. (24p).
Toshiba har generelt bra bilde, selv i budsjettklassen. Ellers kan du sjekke
ut denne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477016
42LH5000 har knallbra bilde, og til den prisen må det være et bra kjøp...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2009 23.40.52 #5 av 5
Postet av: ksnygard
Etter et besøk på en Expert-butikk, har jeg skjønt at en del av den jeg har fått opplyst om ikke stemte..... Resultatet ble uansett at jeg kjøpte en Samsung LE40B658. Litt høyere prisklasse enn jeg hadde tenkt, men tror ikke jeg vil angre på det. Så i morgen gjelder det å få montert den opp og justert innstillingene til det perfekte......

Takk til dere om bidro på mine problemstillinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar