Logo

5.1-lydoverføring fra laptop...

Skriv et svar
08.06.2007 07.18.04 #1 av 5
Postet av: PAT
Hei!

Hvis du har en filmsnutt i avi-format og med 5.1 DD-lyd på laptopen og ønsker å overføre lyden til høytalerne via en forsterker, er det da nok å kjøre en jack ut fra lydutgangen fra laptopen og inn på forsterkeren, forutsatt at jacken har en annen kobling i andre enden som passer til forsterkeren? Jeg tenker da på å beholde 5.1-lyden ut fra høytalerne og ikke bare 2.0-lyd eller Dolby Prologic...
På forhånd takk! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2007 12.23.15 #2 av 5
Postet av: MindWaste
hvis du skal beholde DD hele veien med minjack må det være en Spdif utgang. Dette ser du i specs på lydkortet. En vanlig minijack til phono plugger (rød og hvit) får du ikke DD med.
Har du optisk/coax utgang på laptop så bruk denne
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2007 11.10.49 #3 av 5
Postet av: janmikael87
Jeg har samme problemet. Men jeg har en SPDIF-utgang, og har en "minijack til RCA-kabel".. Den har jeg kobla til reciveren. Men jeg får fortsatt bare lyd fra to av høyttalerne. Er det noe innstillinger på PCn som må gjøres?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2007 11.27.56 #4 av 5
Postet av: Eirik84
"janmikael87" skrev:Jeg har samme problemet. Men jeg har en SPDIF-utgang, og har en "minijack til RCA-kabel".. Den har jeg kobla til reciveren. Men jeg får fortsatt bare lyd fra to av høyttalerne. Er det noe innstillinger på PCn som må gjøres?


Tror nok det har noe med innstillingene på reciveren å gjøre.. Du må kanskje velge 2xStereo eller noe annet slikt... Hvert merke har ofte sitt eget navn på akkurat det der å sende stereosignal til flere høyttalere..

Skal du kunne bruke den SPDIF utgangen som ser ut som en jack-kontakt, må du kjøpe en "digital-modul" som har jack i den ene og SPDIF i den andre, så kobler du på enten en optisk eller coax digitalkabel på den.... Da skal du få ordentlig 5,1 lyd på anlegget ditt

- Eirik -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2007 12.46.58 #5 av 5
Postet av: kWern
Du må stille inn lyden fra lydkortet. Det funker dårlig dersom eneste muligheten for dette ligger i Windows' kontrollpanel eller volumkontroll. Du må ha tilgang til ekstra innstillinger via et program fra lydkortprodusenten.
I tillegg må avspillerprogrammet instrueres til å sende ut lyden digitalt.
Hvis du ikke har optisk eller coax lydutgang, kan du investere i et rimelig eksternt lydkort med en slik utgang.
Litt tricky, men fullt mulig.
Oppgi hva slags programmer og hardware du har, så kan jeg kanskje hjelpe deg mer om det trengs. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar