Logo

5.1-kanal audioutgang eller kun 2 kanaler

Skriv et svar
17.02.2005 19.19.38 #1 av 8
Postet av: Larsis
Er det merkbart bedre med en DVD-spiller som har 5.1-kanaler enn en med kun 2 kanaler? På receiveren er det jo mulighet for en med 5.1
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 19.45.19 #2 av 8
Postet av: Rune
Så lenge man har digital utgang bruker man den til å overføre 5.1 lyden til receiveren.

Eneste grunnen til å bruke 5.1 utgang er stort sett hvis man har en gammel receiver uten DTS/Dolby Digital receiver og hvis man har en DVD Audio/SACD DVD spiller.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 20.37.48 #3 av 8
Postet av: Larsis
OK,tusen takk.
Men hva er best av digital optisk og digital coaxial da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 21.30.36 #4 av 8
Postet av: arntos
Der er det bare å velge, tror neppe du vil høre forskjell
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 21.39.50 #5 av 8
Postet av: Typhoon7
"arntos" skrev:Der er det bare å velge, tror neppe du vil høre forskjell


Sier meg enig i dette.

Finnes mye teori på hva som er best, men på et normalt anlegg er neppe forskjellen merkbar.

Smak og behag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 22.29.50 #6 av 8
Postet av: Torja
Det er en teoretisk mulighet for at coaxial er bedre enn optisk. På lange kabelstrekk (mange meter) skal optisk derimot være bedre pga mindre signaltap. Men som sakt så er dette teoretisk. Det er neppe stor hørbar forskjell. Kjører selv optisk mellom dvd og reciver og lyden er upåklagelig.

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 12.38.06 #7 av 8
Postet av: kjetilkl
"Larsis" skrev:OK,tusen takk.
Men hva er best av digital optisk og digital coaxial da?


Jeg tror teorien her er at Optisk har lengere signalvei, fordi det må konverteres fra digitalt signal til lys, og tilbake igjen.

Derfor må man opp på dyrere utstyr før dette blir like bra som Coax :)

Uten at jeg vet tror du vil merke dette i praksis eller vet om det vil ha noen praktisk betydning i allefall...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2005 12.55.06 #8 av 8
Postet av: Typhoon7
"kjetilkl" skrev:
"Larsis" skrev:OK,tusen takk.
Men hva er best av digital optisk og digital coaxial da?


Jeg tror teorien her er at Optisk har lengere signalvei, fordi det må konverteres fra digitalt signal til lys, og tilbake igjen.

Derfor må man opp på dyrere utstyr før dette blir like bra som Coax :)

Uten at jeg vet tror du vil merke dette i praksis eller vet om det vil ha noen praktisk betydning i allefall...


I normale prisklasser og normale strekk vil du neppe merke noen forskjell på optisk og coax.

Se også denne tråden:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1734
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar