Larsis
Aktiv
E-post
Er det merkbart bedre med en DVD-spiller som har 5.1-kanaler enn en med kun 2 kanaler? På receiveren er det jo mulighet for en med 5.1
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Så lenge man har digital utgang bruker man den til å overføre 5.1 lyden til receiveren.
Eneste grunnen til å bruke 5.1 utgang er stort sett hvis man har en gammel receiver uten DTS/Dolby Digital receiver og hvis man har en DVD Audio/SACD DVD spiller.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Larsis
Aktiv
E-post
OK,tusen takk.
Men hva er best av digital optisk og digital coaxial da?
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Der er det bare å velge, tror neppe du vil høre forskjell
Typhoon7
E-post
"arntos" skrev:Der er det bare å velge, tror neppe du vil høre forskjell
Sier meg enig i dette.
Finnes mye teori på hva som er best, men på et normalt anlegg er neppe forskjellen merkbar.
Smak og behag.
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Det er en teoretisk mulighet for at coaxial er bedre enn optisk. På lange kabelstrekk (mange meter) skal optisk derimot være bedre pga mindre signaltap. Men som sakt så er dette teoretisk. Det er neppe stor hørbar forskjell. Kjører selv optisk mellom dvd og reciver og lyden er upåklagelig.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
kjetilkl
Aktiv
E-post
"Larsis" skrev:OK,tusen takk.
Jeg tror teorien her er at Optisk har lengere signalvei, fordi det må konverteres fra digitalt signal til lys, og tilbake igjen.
Derfor må man opp på dyrere utstyr før dette blir like bra som Coax
Uten at jeg vet tror du vil merke dette i praksis eller vet om det vil ha noen praktisk betydning i allefall...
Typhoon7
E-post
"kjetilkl" skrev:"Larsis" skrev:OK,tusen takk.
Jeg tror teorien her er at Optisk har lengere signalvei, fordi det må konverteres fra digitalt signal til lys, og tilbake igjen.
Derfor må man opp på dyrere utstyr før dette blir like bra som Coax
Uten at jeg vet tror du vil merke dette i praksis eller vet om det vil ha noen praktisk betydning i allefall...
I normale prisklasser og normale strekk vil du neppe merke noen forskjell på optisk og coax.
Se også denne tråden:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1734