Logo

42" LCD-TV eller prosjektor? Ca. 10k

Skriv et svar
05.03.2008 10.39.54 #1 av 10
Postet av: kegranberg
Hei!

Jeg er en 16 år gammel gutt som smått har flyttet meg inn i hjemmekinoverden.
Har hatt Logitech Z-5500 i et halvt år nå (jeje, i know, ikke noe spesielt hifi, men en begynnelse ;) ).
Neste skoleår får jeg enerom på internatet jeg bor på og da ville jeg hatt noe fint noe å se på, men hva skal jeg velge? LCD-TV eller Prosjektor?

LCD-TV 42"
+ Et fint møbel
+ Tar mindre plass
+ DIGG med stor TV!
+ Får plass overalt
- Lite i forskjell til prosjektor

Prosjektor
+ Stooort!
+ Kino
- Trenger mye plass
- Passer ikke i alle rom.


Kommer ikke på mer i slengen, men hva bør jeg velge?? TV eller Prosjektor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 10.52.57 #2 av 10
Postet av: Cadger
Jeg ville vel kanskje valgt TV. Det blir kanskje litt heftig med projektor og lerret i et lite rom hvor du også må få plass til en del andre ting. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 11.43.55 #3 av 10
Hva du bør velge kommer litt ann på ditt bruksområde og hvor lang sitteavstand du har? Og hvordan er lysforholdet i rommet ditt?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 12.31.15 #4 av 10
Postet av: kegranberg

Sånn cirka sånn er rommet. Ikkje store greiene men :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 14.14.50 #5 av 10
Postet av: guran1942
Det kommer jo litt an på kilde materialet også da, hvis du kun skal se på TV/vanlig DVD kan du bruke en projektor med 800x600 oppløsning det får du fra 3000.-
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=84607
40" LCD får du fra 7000,-, på tilbud helt ned i 6000.-
Jatakk begge deler? :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 22.54.12 #6 av 10
Siden du ikke oppgir hva bruksområde ditt er og hvordan lyskontrolen i rommet ditt er tar jeg litt av alt.

LCD eller Plasma?
Plasma TVène bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet.

TV eller prosjektor?
Dette kommer mye ann rommet, lysforholdet og bruksområde, har du en relativ god avstand og skal bruke den primært til Film og evt spilling syntes nå jeg at ingenting slår dette (såfremt med noen forhåndsregler som nevt). Til vanlig TV syntes jeg nå ikke prosjektor er særlig bra da kvaliteten på sendingene varierer mye, men dette ser nå ut bli betraktelig bedre da Canal Digital allerede har noen HD-kanaler og Viasat og Get er godt på vei.

Står mer om alt dette i guidene her på forumet.

Kan godt komme med anbefalte modeller av en LCD og plasma-TV; pluss av prosjektor hvis det er ønskelig?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 16.45.38 #7 av 10
Postet av: kegranberg
Tusen takk for et innholdsrikt svar Tommy :)

Skal ikke kjøpe noe før til slutten av sommeren, men kom gjerne med forslag. Både det ene og det andre.. :D
Per idag har jeg tenkt på Tatung 42" :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 17.41.24 #8 av 10
Postet av: staffel
Kjøpt meg panasonic 42" plasma til 9990 på tilbud nå (SIBA.NO)og er kjempefornøyd. Krystallklart når jeg ser film. Dog hvis man ska ha flatskjerm og ikke har digital dekoder syns jeg ikke bilde og lyden blir helt den top på vanlig tvsendinger, så det syns jeg er must.
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2008 11.36.51 #9 av 10
Plasma:
Vanligvis ville jeg anbefalt Panasonic 42PX70 som har ett meget godt kontrast og sortnivå og gir mye for pengene. Som du kanskje har fått med deg så er PX80 på vei og ville nok godt for den, men har ikke fått sett den ennå da den er veldig fersk på markedet. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591

LCD:
Sony sin 40W3000 er en god LCD TV, fargene er flotte, korrekte og nøytralt.. Sortnivået er også godt til LCD å være, men kan fremdels ikke måle seg med en god plasma der. I tester sies det at det er hakking i bildet, men det er ikke noe jeg kan bekrefte eller avkrefte da jeg ikke ble servert noen bilder som man kunne bedømme dette.

Prosjektor:
To alternativer du bør se nærmere på er Epson TW-700 og Optoma HD-70, Optoma HD-70 er en DLP-prosjektor mens Epson TW-700 er en LCD-prosjektor, hva dette innebærer og hva du burde velge kan du lese mer om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Epson er mer fleksibel å plassere, har en bedre pæregaranti og er mer lyssterk. Optoma gir svært mye for pengene og er ett meget godt valg hvis du har en god lyskontroll i rommet. Har ikke sett Epson sin prosjektor ennå, så kan desverre ikke si hvilkan av de som er best, men ta deg en tur innom din nærmeste forhandler å se selv om du kan.

Her er en test av de to nevnte produktene:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3760&p=68

Informasjon og pris om produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=100

Men siden du skal vente helt til sommeren foreslår jeg at du tar det opp da, siden det kommer mange nye modeller på markedet og prisene på diverse produkter vil hele tiden synke.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 14.24.28 #10 av 10
Postet av: kegranberg
Tven eller prosjektoren kommer antageligvis til å være koblet til pc nærmest 24/7 ettersom jeg tror jeg kan få ut HDsignaler av pcen (skal sjekke det mer opp) ellers går det nok i god gammeldags VGA..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar