Logo

42" eller 50" sitte avstand?

Skriv et svar
16.03.2008 18.35.24 #1 av 5
Postet av: guran1942
Hei
Sliter med en ltt vanskelig stue å innrede.
Sitter per dagsdato foran en 36" crt med en sitte avstand på ca 2m.
Hvis jeg beholder dagens innrednings løsning og bytter til flatskjerm blir avstanden ca 2,5m.
Blir det for voldsomt med en 50" plasma (720p)???
Noen erfaringer?
Alternativet blir en 42" plasma med samme sitte posisjon.

Eller jeg kan endre sitte posisjon, da blir avstanden 5-6m til en 50" plasma, blir det litt vel langt unna?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 19.21.43 #2 av 5
Så lenge du benytter deg av gode kilder syntes ikke jeg at 50/42" blir for stort med din nevnte sitteavstand. Nå vet ikke jeg åssen din stue ser ut og mye kommer ann på personlige preforanser så ta dette med i betrakningen, har selv en 37" og cirka samme sitteavstand og ser at jeg hadde klart med fint med noen ekstra tommer for å si det slik. Så skal du få fram kinofølesen og du benytter deg av gode kilder er 50" passelig etter min smak. Over 5-6 Meter ville jeg heller vurdert prosjektor.

Det kommer også selvfølgelig ann på hvilken prisklasse du vil forholde deg til også, da det er bedre med en 42" av god kvalitet enn en dårlig 50". Så hvor mye penger er det du vil legge av til dette?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 20.24.30 #3 av 5
Postet av: guran1942
"Tommy(Actionchicken)" skrev:
Det kommer også selvfølgelig ann på hvilken prisklasse du vil forholde deg til også, da det er bedre med en 42" av god kvalitet enn en dårlig 50". Så hvor mye penger er det du vil legge av til dette?


Det står mellom Panasonic 42"pv/px 70/80(9k) eller 50" Samsung PS50Q97(12k) , kildemateriale rikstv og dvd.
Ser at noen tester av Samsungen nevner "dårlig lyd" og at den ellers har fått ganske god omtale.
Lyden er ikke noe problem da min gamle Sony surround receiver (str-db840 QS) nå gjør tjeneste i stua sammen med et lite Eltax høytalersett som fruen kan leve med.
Jeg synes 50" panasonic blir for mye penger , spesielt siden jeg har dedikert kino i kjelleren som jeg holder på å oppgradere til full HD.
Var lenge inne på tanken å kjøpe Sony W3000, men etter å lekt med denne hos den lokale Expert sjappa må jeg si at jeg ble skuffet.
Det som gjorde Sony'n interesant var mpeg4 dekoderen( fruen er ikke veldig glad i nye bokser og fjernkontroller) full hd er ikke noe must i stua med tanke på det kilde materialet jeg kommer til å kjøre.
Har du noen meniger om Samsungen? :?:
Panasonic vet vi er bra. :wink:
Utgangspunktet for hele TV byttet er at en 36" widescreen CRT tar VELDIG stor plass, og at TV benken den står på er stygg som juling og en ny benk som matcher resten av møblene koster 3-4k.
Kone akseptert løsning er flatskjerm på veggen :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 21.32.58 #4 av 5
Nå kommer jo snart PX80, har ikke sett denne, men PX70 er jo ett meget godt produkt og blir derfor spennende å se den nye modellen som kommer og vil tro at den også kommer til å bli en suksess.

Ikke velg en TV bare pga at den har digital mottaker innebygd eller ikke da du sikkert kommer til å ha lyst på flere funksjoner som PVR etc senere. Jeg syntes imidlertidig at Sony W3000 er en meget god TV. Den har flotte, korrekte og nøytrale farger og sortnivået er meget godt til LCD å være i denne prisklassen. Så også denne TVèn på Expert, der var den ikke imponerende nei. Sendingen var dårlig og kablene var nok ikke gode, anbefaler deg heller å dra innom din lokale sony fohandler eller en bekjent som har denne, da ble inntrykkene mye annerledes. Det sies i tester at den har noe problemer med bevegelser og litt hakking men fikk ikke servert noen bilder som gjorde at jeg fikk avkreftet eller bekreftet dette.

Har sett generelt litt plasma apperater fra Samsung, men har sett forgjengerenm du nevner PS50Q96. Fikk ikke servert noe HD materiale og det var ganske lyst i rommet så kan ikke gi noe tilbakemelding som yter denne TVèn rettferdig, men fargene var flotte, men detaljene i mørke områder hadde igså her en tendens til å blande seg sammen og så ett sjeldent tilfelle av innbrenning av en moderne plasma TV, men dette kan sikkert ha noe med at den hadde stått på litt for mange timer i lokalet uten å spille av filmen.

Så om du bør velge plasma kommer litt ann på lysforholdet i rommet ditt og bruksområde.

Plasma TVène bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 08.30.50 #5 av 5
Postet av: guran1942
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Ikke velg en TV bare pga at den har digital mottaker innebygd eller ikke da du sikkert kommer til å ha lyst på flere funksjoner som PVR etc senere. Jeg syntes imidlertidig at Sony W3000 er en meget god TV. Den har flotte, korrekte og nøytrale farger og sortnivået er meget godt til LCD å være i denne prisklassen. Så også denne TVèn på Expert, der var den ikke imponerende nei. Sendingen var dårlig og kablene var nok ikke gode, anbefaler deg heller å dra innom din lokale sony fohandler eller en bekjent som har denne, da ble inntrykkene mye annerledes. Det sies i tester at den har noe problemer med bevegelser og litt hakking men fikk ikke servert noen bilder som gjorde at jeg fikk avkreftet eller bekreftet dette.

Plasma TVène bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet.

Som jeg tidligere nevnte så blir kildemateriale i all hovedsak rikstv/DVD evt. canaldigital parabol. Pc og spill konsoll er helt uaktuelt på tven i stua. (dattera på 9 kommer til å arve 36"ern til bruk sammen med sin Wii).
Sony W3000 som jeg kikket på, ble foret med standard DVD fra en rimelig god Sony spiller nettopp for å se hvordan den passet til mitt bruk, det ble veldig tydelig for meg for meg at oppscalering fra vanlig DVD til full HD ikke er det optimale.
Regner med at oppscalering til 720p funker litt bedre, derfor har jeg begynt å se etter Plasma tv igjen.
Sonyen var bedre enn de fleste LCD tver jeg har sett på, men svart er ikke svart ,og ting som beveger seg fort er ikke spesielt egnet for oppscalering. (kunne tydelig se uskarphet og lag).

Refleksjoner fra Plasma vil vel bli omtrent som på min gamle Panasonic 36" widescreen 100hz CRT, den er også utstyrt med en helt rett glassplate i front????
Det jeg er litt redd for er at 50" blir litt vel stort med tanke på kildemateriale???
Følgende er sakset fra:
http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/plasma/samsung_ps50q97hdx.htm

However, if this panel is hooked up to a Standard Definition (SD) source, the results are pretty good. The Samsung PS50Q97HDX is no match for the PS42Q97HDX capabilities in this respect, it's just too large - nevertheless, it handles SD sources well enough to make the experience thoroughly enjoyable.
The fast motion capabilities work with SD content just as well as they do with HD. It is only a slight degree of noise and jaggedness that reminds you that standard definition is on display.

Conclusion
The Samsung PS50Q97HDX will be judged ultimately on its purpose. If it becomes the centrepiece of a full blown home cinema system, it is probably the class leader by a whisker. The HD performance is simply stunning, and is at least a match for anything of this size out there.

If it becomes an all purpose workhorse then its SD performance will relegate it to a member of a very strong leading pack.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar