Logo

Hva bør jeg kjøpe

Skriv et svar
19.07.2005 12.40.20 #1 av 5
Postet av: Steinarg
Hei
Min gamle TV tok kvelden, og jeg skal kjøpe meg en plasmaTV (37-42), og jeg vil helst ha en HD ready.
Jeg har ikke lyst å betale noe særlig over 20K, og lurer på hva som er det beste kjøpet i markedet for tiden, og om det eventuelt er noe å hente på å vente en måned eller to.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 12.45.35 #2 av 5
Postet av: xmannx
QPVision QPV37 LCD-HD05 :D
:?: kr 19 990
(har den ikke, men kommer til å kjøpe den i løpet av høsten)

http://www.deal.no/doc/QPV37LCD_Lyd&Bilde-test.pdf
19.07.2005 14.11.15 #3 av 5
Postet av: orso
Til ca. 20k er Panasonic 37PA50 den beste plasmaen. Den er ikke HD ready, men takler HD via komponent. De som har sett HD1 kanalen på denne og på Panasonic PV500 (som er HD ready) sier det nesten ikke er forskjell. Og på vanlige TV bilder er PA50 muligens bedre. Skal du absolutt ha en skjerm som er HD ready, kan du vurdere Hitachi 5200 serien som selges rimelig nå grunnet ny modell på markedet. LG sin PX12 er kanskje også mulig å få i den prisklassen. Men personlig hadde jeg gått for Panasonic PA50.
19.07.2005 14.55.14 #4 av 5
Postet av: diggy
Tror det er lite å hente på å vente hvis du først trenger en ny TV nå. I TV-bransjen er utviklingen så rask for tiden at man alltid vil kunne vente noen måneder og få noe billigere eller bedre, men på den måten blir du fort pensjonist før du kommer i gang.

Så kjøp det beste du har råd til nå, og innse først som sist at den samme tv'en kommer til å være relativt dyr og dårlig spec'et om et år.
-diggy-
23.07.2005 17.22.55 #5 av 5
Postet av: morten@oxx.no
Jeg hadde akkurat samme dilemma som deg. Ettersom du ikke kan få både i pose og sekk for 20.000,- (37" eller større) må du avgjøre hva som er viktigst: 1) Best mulig kvalitet på dagens lavoppløselige format, eller 2) Best mulig kvalitet i høyoppløselige formater.

Som en av innleggene under skriver egner blant annet Panasonic 37PA50 seg godt for "vanlig" TV- og DVD-input. Gode plasma-skjermer er bedre på de mørkere nyansene i bildet, og med en god DVD-spiller blir bildet godt. Dette er en mer "moden" teknolog hvor man kan få mye for pengene ut fra dagens vanligste formater.

QPV37 LCD faller typisk i siste kategori. Den er ikke spesielt imponerende på vanlig TV eller DVD med vanlig input. Den er derimot suveren dersom du har en DVD-spiller som kan levere høyoppløselig input via komponent eller DVI! Jeg bruker en Cambridge-spiller fra HIFI-klubben (http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=5942) sammen med skjermen med DVI-kabel. Spilleren leverer krystallklare bilder i opptil 1080i til under 2000,-(!). Dersom DVD-filmen har god kvalitet ser dette virkelig imponerende ut. Har ikke testet PC-tilkobling ennå, men via DVI bør det ha samme kvalitet.

Skjermen er basert på en Samsung V3-skjerm som er meget rask, men har noe begrenset innsynsvinkel fra sidene. Jeg har ikke noe problem med dette ettersom både sofa og lenestol befinner seg i en typisk "hjemmekino-posisjon" med surround-lyd. Noen minus for hastigheten på tunerene, så kanal-bytter går relativt tregt. Baklyset er også litt påtrengende dersom rommet er mørkt, men skjermen er så lyssterk at man gjerne kan ha på litt bakgrunnslys.

Jeg har også en del "døde pixels" i mitt eksemplar. Dette merkes ikke med mindre man går svært nær skjermen, men er uansett ikke tilfredsstillende. QPVision har godkjent dette som en garantisak og gir meg en ny skjerm de nærmeste dagene.

I løpet av et par år vil det begynne å dukke opp høyoppløselige TV-sendinger blant annet via NRK. Da bør også TV-bildene se suverene ut. Gleder meg til det!
Morten
Skriv et svar