Logo

2xEffektforserker front + Sorround Forsterker til til rest

Skriv et svar
21.06.2006 23.42.02 #1 av 4
Postet av: searing
Hei..

Skal til å investere i hjemmekino.
Og jeg lurer rett å slett på om det er mulig at jeg kan bruke det jeg har av forsterkere nå..
Har:

2x Nad 214(en brokoblet på hver front)
Nad C350(bruker som forforsterker........)

C350 blir jo forsåvidt utelukket ..

Men det jeg vurderer er jo om jeg kan kjøpe en billigere surround forsterker(7x80w), med tanke på att den bare skal drive mindre høytalere= bak,center og sider... Og bruke 214 på frontene mine som jeg har det nå..


Er det en mulighet for å koble det slik?
Blir det eventuellt et bra opplegg?

Eller skal jeg bare selge alt og kjøpe meg en fet surround forsterker..


Btw.. trenger man forforsterker til alle surround eller er det bare til enkelte....?


takk for svar.

MvH
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2006 09.04.22 #2 av 4
Postet av: Kim
Hei, searing!

Hvilke høyttalere er det snakk om?
Uansett så vil det i de fleste tilfellene være mye bedre med egen\egne forsterkere til fronthøyttalerne, da får du ikke bare en bedre opplevelse i surround, men musikk i stereo blir nydelig :)

Da avlaster du receiveren og den får full kontroll over center\bakhøytt.
Anbefaler deg å ta en titt på Harman\Kardon sine receivere som er meget strømsterke i forhold til andre receivere i prisklassen.

Evt. så kan du, om du skal kun kjøre 5.1 oppsett, bi-ampe frontene med de 2 siste kanalene som ikke blir brukt.
Jeg bi-amper for øyeblikket med en Denon 3805 og opplever mer kontroll generelt i alle høyttalerne.

Skal snart kjøpe dedikert effektforsterker til front for å skvise ut det lille ekstra av høyttalerne.

Forforsterker:::
Evt. så går jeg for en effektforsterker med 5x120 virkelige watt og bruker 3805 som forforsterker.


Brokobling :::

Ved å brokoble et stereo sluttrinn til et mono sluttrinn for man på en enkel måte mye effekt. Men brokobling kan også være en effektiv måte å avlive høyttalere på hvis man ikke holder tunga rett i munnen og vet hva man gjør. Når en effektforsterker brokobles får man i teorien dobbelt så høy utspenning til høyttaleren som igjen vil føre til en teoretisk firedobbling av effekt. Når en forsterker brokobles vil den også bli dobbelt så hardt belastet i forhold til normal drift i to kanaler.

En forsterker med tilstrekkelig (ideell) strømforsyning på for eksempel 2x100 W ved 8 ohm høyttalerimpedans vil dobble effekten til 2x200 W i 4 ohm og videre til 2x400 W i 2 ohm. Den samme forsterkeren brokoblet vil gi 1 x 400 W i 8 ohm, 1x800 W i 4 ohm og 1x1600 W i 2 ohm. Som du ser fra tallene over vil effekten fra forsterkeren øke med X 4 når den brokobles. Samtidig blir forsterkeren og strømforsyningen totalt sett dobbelt så hardt belastet hvis forsterkeren brokobles med samme høyttalerimpedans (ohm). Brokoblet drift i 8 ohm vil belaste forsterkeren like mye som to kanaldrift i 4 ohm. Det er dessverre slik at de aller fleste forsterker ikke har ideell strømforsyning med ubegrenset strømresurser. I praksis vil derfor svært få forsterkere trives med høyttalerimpedans under 4 ohm i stereo drift eller 8 ohm i brokoblet drift fordi strømforsyningen er for liten i forhold til utspenningen. En ordinær effektforsterker må derfor ikke brukes brokoblet når høyttalerimpedansen er under 8 ohm!!!!! Hels bør impedansen være over 16 ohm. Den store effektøkningen man får ved brokobling kan ofte i seg selv være en utfordring for høyttalerne. Mer viktig er det likevel å være klar over at brokobling i en gitt impedans presser forsterkeren mer slik at den blir mindre strømsterk i forhold til utspenning. En forsterker med høy spenning og lite strøm gir dårlig kontroll og styring av basselementene slik at de lett kan skades mekanisk, hvis de da ikke skades av den høye effekten. En strømsvak forsterker vil også forvrenge ekstra kraftig hvis den kjøres i klipping noe som effektivt avliver diskantelementene.



Om det ble litt rotete dette her så beklager jeg, er på jobb og må jobbe litt mens jeg skriver :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2006 10.31.09 #3 av 4
Postet av: searing
[quote="Kim"]Hei, searing!

Hvilke høyttalere er det snakk om?
[quote]

Det er snakk om selv bygde :P
Men de er temli bra og fin lyd.
Det er bygd med 3 kammer derav;
1. 2x8"bass
2. 1"dome disk, 3x3,5"mellomtone
3. 2x8bass
Hele kassen er lukket...


Visst jeg husker rett.. er 2-3 år siden de ble bygd..
Men funker fint fint...

Hadde CV 12" før og de her leverer finere lyd men ikke samme trøkket..
Men det var vell forventet.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2006 11.21.54 #4 av 4
Postet av: Kim
Selvbygde ja, bra gjort :)

Med 2x8" bass elementer ville jeg nok satset på en dedikert effektforsterker til frontene, samt en harman-kardon surround-receiver, h\k er kjent for å levere kvalitetswatt og mye strøm.

(Du vil kanskje oppleve mindre bass, men du får mer kontrollert og fast bass, noe jeg personlig foretrekker foran mye men buldrete bass, som forøvrig også følger dårlig takt i stereo med musikk)

Men ville også tatt en titt på Denon sin AVR-serie,
som sagt har jeg 3805 selv og er fornøyd.
Men den er ikke like strømsterk som harman-kardon.

At kassen er lukket er jeg ikke sikker på om har noen betydning på hvor mye krefter de trenger.
Om du har muligheten til det, så kan du jo låne med deg hjem en receiver og finne ut om de driver alle høyttalerne med kontroll, selv under stress i filmer med mye action.

Butikker går vanligvis med på dette, fungerer sånn at du betaler den summen receiveren koster, men kan komme tilbake etter noen dager og få pengene tilbake om du ikke ble fornøyd.

Pass opp for billige receivere som oppgir altfor mye watt, men har en liten puslete strømforsyning. Det er vanligvis de som koster noen tusen mer, men oppgir mindre watt som faktisk oppgir virkelige watt.

----

mvh
Kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar