Logo

28 øst problemer

Skriv et svar
28.08.2008 13.11.56 #1 av 2
Postet av: kry
Jeg har motorparabol som jeg har innstilt til å dreie fra 1w til 28ø. Talerkenen er 110cm og jeg bruker vanlig universal lnb.
Satelittene 1w,5ø,13ø og 19ø kommer inn fint og sterkt mens 28ø gir dårlig signal som gir utfall bare det trekker opp til en liten regnbyge. Det spesielle er at når jeg tipper antennen litt ned i posisjon 28ø så blir signalene sterke også der, men da får jeg problemer med 1w igjen. Jeg har prøvd mange ganger å justere banen til parabolen men greier ikke å finne en bane som gir tilfredsstillende signal i begge ender av sveipet.
Først trodde jeg at problemet kunne avhjelpes med en større tallerken, hadde 90cm.før, men nei, det hjalp bare litt å gå opp til 110.
Så spørsmålet mitt er om andre har hatt tilsvarende problem med 28ø, og om noen har en løsning. Kan det være en løsning å montere en antenneforsterker på kabelen mellom lnb og tuner? og i så fall hvilken forsterker?
Jeg bor på 60 grader nord.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 21.24.44 #2 av 2
Postet av: Bobben
Jo større antennen er desto mer nøyaktig må den justeres.
Dersom du har en motorisert polarmount basert antenne som er 100% riktig justert ( med 0 grader i eksakt syd) så
skal antennen følge banen helt perfekt. Det er en rekke vinkler osv. som må være justert helt riktig skal motoren peke antennen riktig på alle posisjoner. Prolemet er at dersom feste osv. er litt ut av vater/vinkel så blir feilen større og større desto lengre du kjører antenne bort fra posisjonen du har benyttet til å justere antennen. Har også sett noen har motor på antenne uten polarmount. Da vil det fungere sånn passe bra fra 1vest-19 øst men feilen vil bli større og større langt øst (eller langt vest).

Det kan være "tricky" å få en motorisert antenne til å følge banen helt korrekt.

Hvis du er interessert i teknisk info ang. justering av polarmount så finnes det info her:
http://www.geo-orbit.org/sizepgs/tuning ... chor801578
Eksemplet er vist for en større prime focus antenne men prinsippet er
det samme for små offset antenner også. Problemet er at det kan være veldig vanskelig å få justert alle nødvendige vinkler helt korrekt. Det blir som regel mye prøv og feil før man treffer bra.

Jeg har selv en 1.2 meter og har montert en ekstra motor for å finjustere nord/syd retning men en egen fjernkontroll. Det gir meg mulighet til å finjustere antennen perfekt slik at jeg oppnår best mulig signal. Det er utrolig lite som skal til før man mister et par dB signalstyrke. Antennen min treffer rimelig bra på de fleste posisjonene men den ekstra nord/syd aktuatoren gjør det mulig å treffe "inner tier" på hver posisjon.
http://www.satellite-calculations.com/Fibo/Fibo120.JPG


BBC og ITV på 28 øst har jeg store problemer med(Oslo området) siden disse sender på Astra 2D. Eurobird ,Astra 2B og Astra 2A på 28 øst er ikke noe problem men de mest interessante kanalene er på Astra 2D. Astra 2D har en "beam" som er spesialdesignet for å dekke Storbritannia. Det er signallekasje utenfor Storbritannia men på østlandet krever det sannsynligvis minst 1,8 meter( muligens 2,4m) skal en få stabilt signal hele døgnet. På vestlandet er det mye enklere å motta Astra 2D pga. at det er nærmere England.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar