Logo

Lyse Altibox - Dekoder bak router

Skriv et svar
30.03.2009 13.04.32 #1 av 7
Postet av: Equinox
Jeg har nylig kjøpt en D-Link router for å slippe kabling til to bærbare PCer, i min 2. etg virker ikke lenger TV på grunn av dette. Routeren er satt opp med DHCP slik at sender IP adresser til datamaskiner. Men hva med TV signalet som går på samme kabel?

kOPLINGSKJEMA:

Jeg har gammel hjemmesentral og gamle dekodere.

Er det noe jeg kan gjøre her? Slik jeg ser det er det en av tre muligheter.

1. Routeren må programmeres slik at TV signal og bredbånd "snakker" sammen og kan være på same kabel, idag er dette mulig i kjeller. Jeg hadde det slik i loftstue tidligere før jeg satte inn router.
2. TV signalet fra 1. etg til 2. etg kan sendes trådløst. (Har kun hørt rykter om dette går men vet ikke noe om det)
3. La Cat5 kabling fra hjemmesentral gå 100% til TV dekoder, og sette opp et access punkt i 2. etg som går til datamaskiner.

Trenger tips og andres meninger om hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2009 13.51.24 #2 av 7
Postet av: sungam
Har ikke så mye expertise men her er hva jeg tror feilen ligger...

Hjemmesentralen har bare 2 tv utganger.. Så for å få 3 eller 4 tv dekodere til og virke må du splitte opp det ene utgangen...Dette gjør du med en nettverks switch som støtter 100 mb..

Du kobler altså en nettverkskabel fra tv1 utgangen fra hjemmesentralen til switchen. fra switchen kobler du med nettverkskabler bort til tv dekoderen... Så hvis du har 3 tver anbefaler jeg og bruke 1 tv utgang direkte til dekoder uten og gå igjennom switchen, og bruke den andre tv utgangen fra hjemmesentralen til og koble til switchen og dele opp signalet og deretter koble til de 2 andre tvene..

Jeg begynner og lure på hvordan du har koblet opp nede i kjelleren, for hvis du har koblet switchen fra internett utgangen i hjemmesentralen så burde ikke tv fungere der heller... For skal man ikke skille internett og tv når man bruker switchen?
There is always one united!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 08.28.33 #3 av 7
Postet av: Bobben
Her er jeg sannsynligvis på tynn is men jeg rror Lyse sjekker MAC adressen på dekoderen og leverer ikke TV signalet dersom MAC adressen ikke stemmer. Hvis det er koblet en router i mellom i stedet for switch så ser muligens Lyse feil MAC adresse. Det kan være mulig å klone Lyse boksens MAC adresse på routeren dersom dette faktisk er problemet.

Dersom du ikke setter opp prioritet på Lyse IPTV trafikken gjennom routeren så risikerer du også at det blir ustabilt tv signal på Lyse dekoderen når du surfer på internet eller laster ned filer fra internet. I Dlink 655 er det mulig å sette opp QoS for Lyses IPTV og den kan også klone MAC adresser. Da kan du klone Lyse boksens MAC adresse til WAN porten på Dlink 655.

Som andre skriver her så kan selvfølgelig også problemet være at ikke alle portene på Lyse Altibox hjemmesentralen er konfigurert for IPTV men da vil trolig heller ikke Lyse boksen fungere direkte kobket på Lyse Altibox hjemmesentralen. Det er jo noe du kan forsøke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 13.35.36 #4 av 7
Postet av: Equinox
"sungam" skrev:Hjemmesentralen har bare 2 tv utganger.. Så for å få 3 eller 4 tv dekodere til og virke må du splitte opp det ene utgangen...Dette gjør du med en nettverks switch som støtter 100 mb..

Du kobler altså en nettverkskabel fra tv1 utgangen fra hjemmesentralen til switchen. fra switchen kobler du med nettverkskabler bort til tv dekoderen... Så hvis du har 3 tver anbefaler jeg og bruke 1 tv utgang direkte til dekoder uten og gå igjennom switchen, og bruke den andre tv utgangen fra hjemmesentralen til og koble til switchen og dele opp signalet og deretter koble til de 2 andre tvene..

Jeg begynner og lure på hvordan du har koblet opp nede i kjelleren, for hvis du har koblet switchen fra internett utgangen i hjemmesentralen så burde ikke tv fungere der heller... For skal man ikke skille internett og tv når man bruker switchen?
Har ikke så mye expertise men her er hva jeg tror feilen ligger...

Hjemmesentralen har bare 2 tv utganger.. Så for å få 3 eller 4 tv dekodere til og virke må du splitte opp det ene utgangen...Dette gjør du med en nettverks switch som støtter 100 mb..

Du kobler altså en nettverkskabel fra tv1 utgangen fra hjemmesentralen til switchen. fra switchen kobler du med nettverkskabler bort til tv dekoderen... Så hvis du har 3 tver anbefaler jeg og bruke 1 tv utgang direkte til dekoder uten og gå igjennom switchen, og bruke den andre tv utgangen fra hjemmesentralen til og koble til switchen og dele opp signalet og deretter koble til de 2 andre tvene..

Jeg begynner og lure på hvordan du har koblet opp nede i kjelleren, for hvis du har koblet switchen fra internett utgangen i hjemmesentralen så burde ikke tv fungere der heller... For skal man ikke skille internett og tv når man bruker switchen?

Før jeg koplet inn D-Link routeren hadde jeg ikke noen problemer med å ta ut BÅDE TV signal og data signal på hjemmesentralens 3 utgnager SAMTIDIG. For å spesifisere mere så kan du se dette på den forrige skissen. Fra hjemmesentralen gikk det en kabel opp til loftstue, der det er switch, ut fra denne datamaskiner og TV. Akkurat likt er det ned til kjeller. Hjemmesentralen står i stua nær TV, så det var også en switch her som fordelte TV og data. Ikke noe problemer i det heletatt.

Vet egnetlig ikke hvorfor dette virker, men det gjør det. Fordelen med routeren er trådløs tilkopling til 2 bærbare PCer, ulempen idag er at jeg mister TV signalet i 2. etg. Trenger synspunkter og helst erfaringer på hva jeg kan gjøre.

"Bobben" skrev:Her er jeg sannsynligvis på tynn is men jeg rror Lyse sjekker MAC adressen på dekoderen og leverer ikke TV signalet dersom MAC adressen ikke stemmer. Hvis det er koblet en router i mellom i stedet for switch så ser muligens Lyse feil MAC adresse. Det kan være mulig å klone Lyse boksens MAC adresse på routeren dersom dette faktisk er problemet.

Dersom du ikke setter opp prioritet på Lyse IPTV trafikken gjennom routeren så risikerer du også at det blir ustabilt tv signal på Lyse dekoderen når du surfer på internet eller laster ned filer fra internet. I Dlink 655 er det mulig å sette opp QoS for Lyses IPTV og den kan også klone MAC adresser. Da kan du klone Lyse boksens MAC adresse til WAN porten på Dlink 655.

Som andre skriver her så kan selvfølgelig også problemet være at ikke alle portene på Lyse Altibox hjemmesentralen er konfigurert for IPTV men da vil trolig heller ikke Lyse boksen fungere direkte kobket på Lyse Altibox hjemmesentralen. Det er jo noe du kan forsøke.

Mye av dette høres logisk ut, men jeg vet ikke noen ting om QoS, så hvis noen andre her vet hva jeg evt kan prøve så er jeg åpen for alle innsplill. Hvis jeg jeg får til å klone lyseboksens MAC adresse til WAN porten på routeren, vil dette medføre feil på datamaskiner som er koplet på samme switch som dekoder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2009 11.03.27 #5 av 7
Postet av: rolandvg99
Vet ikke om du har fått løst dette, men det er et par umiddelbare feil.

Hjemmesentral har 2 TV utganger, men hver utgang kan levere 2 HD-sendiger samtidig for en total på 4 TV sendinger.

TV signalet må ikke under noen omstendigheter gå via en ruter. Dette fordi de fleste rutere gjør om IP-adressene til lokale NAT adresser. Beste løsning er å sette opp ett nettverk ved hjelp av switcher med mulighet for VLAN. Du kan da separere datastrømmene for TV og data. Jeg har et lignende oppsett som ditt hjemme, men basert på 3 active switcher fra Linksys type SLM2008. Har løst det på følgende måte:

Kjeller
Hjemmesentral til SLM2008 smart-switch delt inn i 3 VLAN.
Port 1 switch hører til VLAN 2 og port 2 hører til VLAN4.
Port 8 hører til begge VLAN og fungerer som samlepunkt for vidreføring til neste switch.
TV ut på hjemmesentral går til port 1, mens datautgangen går til port 2. Dette sendes via 1 kabel opp til første etage.

Første etasje
SLM2008 port 1 tilhører alle VLAN og er link til kjeller.
Port 2 tilhører VLAN 2 som er TV.
Port 3-7 tilhører VLAN 3 som er rutet data trafikk som PS3, pc'er o.l.
Port 8 er felles VLAN link opp til annen etasje.

Annen etasje
SLM2008 port 1 tilhører alle VLAN og er link fra første etasje.
Port 2 er VLAN 2 til TV.
Port 3 tilhører VLAN4 som er WAN port til ruter type D-Link DIR655.
Port 4 er VLAN 3 og kobles til LAN siden på ruter DIR655. Denne server PS3 og PC i første etasje og evt. kjeller. QNAP TS-109II er koblet til ruter.
Port 5-7 er for ekstra PC o.l.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2009 12.12.27 #6 av 7
Postet av: erikrod
Et lite oppfølgingsspørsmål om jeg skjønner det som står i denne tråden rett.

Får snart altibox og lurer egentlig på om det er noe som hindrer at man kan samle TV-data og data-data i samme nettverk.
Feks sende begge inn i en switch fra "altiboxen" på loftet, trekke kabel til et annet rom og der vha en ny switch koble til både dekoder og datautstyr. Funker dette fint?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2010 01.12.09 #7 av 7
Postet av: Tomba
Hei

Har prøvd å lese gjennom så mye forum som mulig før jeg "plager" folk her med problemet mitt.
Fibern er blåst og jeg får nett neste mandag, problemet er at jeg skal legg tv/nett til 3stk enheter(hybler)
i sokkel etasjen, samt tv/nett i 2 forskjellige rom i 1 etasje.

Første spørsmål - kan jeg sette en switch fra Altibox sentralens "tv-utgang" for så å kable til dekoder og pc?
Trenger switchen i det hele tatt å skille signalene? eller er det samme greia og det er dekodern som gjør jobben?

For viss jeg bare kan ta nett ut av "pc"-utgangen så blir det voldsomt mange switcher.

Skal prøve å forklare hvordan jeg skal ha det, håper noen av dere har noen forslag.

I 1.etasje skal jeg ha 2stk tv-er og 2stk kablet nettverk. Har en D-Link DIR-655 i samme rom som sentralen som jeg tenker å bruke.
I sokkelen skal jeg ha en leilighet og 2hybler med nett og tv, der alle har fått hver sin hd dekoder.

Må jeg legge to cat kabler ned, for så å switche vær sitt tv og nett signal videre til hyblene. Eller holder det med en switch for både tv og nett?

Takker for raske svar da jeg veldig veldig snart skal begynne å legge opp kabel.

(Tror jeg fikk til å laste opp et bilde av ca hvordan jeg har det)

/Tomba HjemmeNettverk.jpg HjemmeNettverk.jpg ( 54,025390625 KB) Vist 6731 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar