Fargo
Aktiv
E-post
Jeg har planer om å kjøpe en 37" LCD TV. Jeg er absolutt ikke noe guru på dette, men jeg har hørt at 1:1 pixelmapping er greit å ha hvis man skal bruke PC på skjermen. Jeg har søkt litt rundt, men det har vist seg å være vanskelig å få oversikt over hvilke modeller som støtter dette. Jeg har sett på (og hørt mye bra om) Toshiba WL66z og LG LB1R. Er det noen som vet om disse støtter 1:1 PM? (og evt om det gjelder både for VGA og HDMI.) Ellers tar jeg gjerne imot anbefalinger på andre gode skjermer i samme prisklasse eller litt billigere.
Fanx!
andersi
Aktiv
E-post
Dell sin 37" fungerer fint med PC via HDMI har jeg hørt.
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
"Fargo" skrev:Jeg har planer om å kjøpe en 37" LCD TV. Jeg er absolutt ikke noe guru på dette, men jeg har hørt at 1:1 pixelmapping er greit å ha hvis man skal bruke PC på skjermen. Jeg har søkt litt rundt, men det har vist seg å være vanskelig å få oversikt over hvilke modeller som støtter dette. Jeg har sett på (og hørt mye bra om) Toshiba WL66z og LG LB1R. Er det noen som vet om disse støtter 1:1 PM? (og evt om det gjelder både for VGA og HDMI.) Ellers tar jeg gjerne imot anbefalinger på andre gode skjermer i samme prisklasse eller litt billigere.
Fanx!
Forgjengeren til den LG modellen håndterte både 1:1 pixel og 50/60 Hz uten å kjøreratekonvertering. Begge deler er viktige i mine øyne.
-k
Fargo
Aktiv
E-post
Beklager at jeg bumper, men jeg fant ikke helt ut av dette. Hørte rykter om at LG LB1R har 1:1PM, men har ikke klart å finne ut noe om Toshiba. Kan noen bekrefte/avkrefte om Toshiba 37wl66z støtter 1:1 pixelmapping gjennom vga og/eller HDMI?
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
"Fargo" skrev:Beklager at jeg bumper, men jeg fant ikke helt ut av dette. Hørte rykter om at LG LB1R har 1:1PM, men har ikke klart å finne ut noe om Toshiba. Kan noen bekrefte/avkrefte om Toshiba 37wl66z støtter 1:1 pixelmapping gjennom vga og/eller HDMI?
Du er klar over at VGA (såvidt jeg vet?) ikke støtter lavere refresh rater enn 60Hz slik at 1:1 pixel og 1:1 frame kan blir problematisk?
mvh
Knut
Fargo
Aktiv
E-post
Jeg er vel egentlig ikke klar over så veldig mye på dette feltet nei. Jeg har bare lyst til å bruke PC en del på LCD tv, og jeg har skjønt at 1:1 PM gir spesielt bedre bilde når det gjelder tekst. Har også lest at en del skjermer støtter 1:1 PM over VGA, men ganske få har det gjennom HDMI. Noen sier at mange av LG sine skjermer har dette, men jeg har ikke sett noe konkret, og absolutt ingenting om Toshiba WL66.
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
Hvis skjermen ikke støtter 1:1 frame i den frameraten materialet ditt er så vil du oppleve "rykking" eller andre artefakter når et ledd i kjeden blir nødt til å kopiere eller slette frames innimellom.
Det er synd hvis man er nødt til å velge mellom pest og kolera (uskarp skalering eller ujevn bildefrekvens) =)
LG har såvidt jeg vet god støtte for 1:1 pixel. Jeg ville ha gått for lb1r =)
-k
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Personlig syns jeg 1:1 pixelmapping er viktig.
Jeg hadde frem til i går vært sikker på å kjøpe Sony 46x2000.
Tenkte den var den "perfekte" Media Center skjerm
Det var helt til jeg leste bruksanvisningen at den kun støttet 1360 x 768. (skjermen er 1920 x 1080)
Dette var mildt sagt elendig og det er lenge siden jeg har vært så skuffa.
Så hvis det ikke dukker opp en skjermkort med HDMI som tilbyr 1080p på en form som Sony modellen takler så må jeg fortsatt vente på den "perfekte" skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pd ... WHP092.pdf
"It should be noted that this work does not define the resolution required in the display. Because displays do not have a sharp cut optical transfer function, due to the physical size and shape of the pixels, an over-sampled display is required to get the best from the broadcast signals.
Thus a 720-line television image viewed on a 1080-line display will give a better picture that if viewed on a native 720-line og 768-line display. When considering that RGB triplets are used rather than a single display cell, it becomes all the more apparent that an over-sampled display is beneficial."
Noget oppsiktsvekkende...
-k