Logo

100hz teknologi på flatskjermer, duger? eller bare skryt?

Skriv et svar
20.09.2007 00.05.11 #1 av 4
Postet av: Parafan
Har lagt merke til at 100hz teknologien har bare kommet mer og mer inn på markede i d siste! Men det jeg lurer på, fungerer det like bra som det burde? Som alle har sett eller husker, så var det vesentlig stooor forskjell på 60hz og 100hz CRT tver. De smoothe glatte bevegelsene fikk nesten tvn til å se "levende" ut. Så mitt spørsmål er...har noen hatt sjangsen til å se/ bekrefte dette? Her er vel noen av de nyeste tvene med 100hz teknologi ute :

Plasma:
LG 50PB65
LG 42PC55
LG 50PC56

LCD:
PHILIPS 42PFL9632D
SHARP LC46XL1E
Panasonic TX-32LXD700
Panasonic TX-32LXD70F
Samsung LE40M87DB
osvosvosvov...bare kom med noen andre/flere!

Vet det er mye andre faktorer som teller inn på bildekvaliteten hos en tv, (kontrast, flyt, oppløsning osv) men det må jo være et gigantisk fremskritt å få denne såkalte 100hz pure motion teknologien på plass for flatskjermer? Etter jeg var på butikken sist å hadde det litt morro, så trodde jeg at jeg fant enda en tv med 100hz teknologi (32LB2RF) En tv, som etter specsen ikke har 100hz:P Så det kan vel finnes mange tv'er med veldig fin og "ekte" flyt i bilde som er minst like bra som tv'er med 100hz tekn? Eller hva mener dere?:P Kanskje bare avhenger av dagsformen og synet?:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2007 11.15.56 #2 av 4
Postet av: ingobingo
Eg vet faktisk ikke, hjelper nok sikkert men det er så mye annen teknologi som spiller inn også.....
Eg syntes ikke lcd (med 100 hz)er noe bra på film uansett grunnet den 8ms respons tiden (blant annet)
Lett og se på fiskene som svømmer i filmen Into the blue... hvis du ser nøye etter hakker de når de svømmer....og av en eller annen grunn har de altid den filmen om demo på lcd filmer og bluray.. (det er nok fargene er så flotte som gjør det) (noen ville sikkert sagt at det var pga at tv ikke støttet 24 fps men det gjore den og blurayen)
Plasma tv fra pioneer uten 100hz(tror eg) hadde ikke dette problemet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2007 11.19.26 #3 av 4
Postet av: Rune
På CRT TV hadde 100Hz en helt annen funksjonalitet enn hva den har på dagens LCD apparater. 100Hz ble brukt for å fjerne flimmer (og den irrterende hylelyden som alle 50Hz apparater har))

På LCD er det ikke flimmer og der brukes 100Hz for å skape jevnere bevegelse. Syns det fungerere fint, men på filmer syns jeg det blir unaturlig. Alle filmer virker som de er nyhetsinnslag. (dette er en vanesak da man er vant med hakkingen man har fra kino/film)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2007 08.10.32 #4 av 4
Postet av: bava
"Rune" skrev:På CRT TV hadde 100Hz en helt annen funksjonalitet enn hva den har på dagens LCD apparater. 100Hz ble brukt for å fjerne flimmer (og den irrterende hylelyden som alle 50Hz apparater har))

På LCD er det ikke flimmer og der brukes 100Hz for å skape jevnere bevegelse. Syns det fungerere fint, men på filmer syns jeg det blir unaturlig. Alle filmer virker som de er nyhetsinnslag. (dette er en vanesak da man er vant med hakkingen man har fra kino/film)


VEL!
Filmskapere jobber i månedsvis for å finne frem til det rette utrykket. Slik jeg ser det så skal dvd og hd-dvd se ut slik som det gjør på kino, eller i det minste tilnærmet lik. 100hz ødelegger et hvert filmutrykk og gjør det til fattig fjernsynsteater.
En films visuelle stil påvirker i stor grad hvordan vi emosjonelt reagerer på den. Selvfølgelig spiller historien og lyden en like stor rolle, men de er alle likestilt. Film skal ha korn, det skal slepe littegrann og det vil alltid være noen uklarheter. Det er dette som alltid har vært ansett som et problem med video. Hele verden blir i fokus og i så måte mister utrykket i stor grad sin kraft! Derfor har man jobbet i årevis for og utvikle video kameraer som ser ut som film.
Så hva i all verden skal vi med 100hz når det sender utrykket tilbake til et sted det aldri har ønsket å være.
Jeg tror ikke lcd og 100hz kommer til å være spennende før de lager ekte 100hz tv'er. Inntil da kan man bruke det til fotball og annen sport... 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar