Logo

ærlig talt: høytalere/forsterkere

Skriv et svar
01.11.2005 13.02.26 #1 av 6
Postet av: Ian Curtis
Jeg vet, jeg vet: valget av en høytaler par/forsterker bare bestemmes etter lytting... men det er jo som regel noe hoytalere som passer bedre noe forstekere ikke sant? Og disse kombinasjoner er som regel kjent av hififolk.

Jeg planlegger kjøpet av et par Dali Ikon 6 til neste år. Så vær så snill folk med peil, skriv deres forslag her !

Forsterker utvalg:

Min stor favoritt: Marantz PM7200
ellers:
-> NAD C352
-> Cambridge 640A
-> Cayin 252b
-> Atoll IN80 (fransk merke, kjent for å låte "tørr" som Rotel, passer dermed bra med myke høytalere som B&W)
-> Micromega A80
-> Kora Explorer 90SII CSC (litt over min budjett men er jo billig hybrid forsterker - som dansk Copland - trives best med tørr høytaler som Triangle)
-> Denon PMA 1500MkII

Andre forslag i den 700 - 1000 € prisklasse?
takk på forhand
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 19.43.36 #2 av 6
Postet av: Audiophile-Arve
Eg held på med Icon 7 for tida. Flott høgtalar! Reknar med at 6 er ganske lik, bortsett frå lettare å plassere og ikkje så avansert bassattgjeving. Men eg har prøvd eit par flotte forsterkarar til: Vincent SA 31 SP331 mk 2-utgåve, litt dyrt etter ditt budsjett, men her skjer det mykje positivt. spesielt dynamisk. Onkyo A1 til 16 k er også svært bra, men meir detaljrik og analytisk.
Så vurderer eg å prøve ein Harman Kardon. Desse forsterkarane er relativt rimelege, og er lydmessig sterkt i slekt med McIntosh. Muleg dei vil gjere Icon 6 bassen akkurat passeleg feit til at det vert skikkeleleg moro...
Mange andre forsterkarar kan også vere fornuftige, men dei kostar gjerne litt ekstra...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 21.02.24 #3 av 6
Postet av: Snickers-is
Hva med Thule, Arcam, Densen og Doxa?

Om de har noen likhetstrekk med Helicon er strøm nøkkelordet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 22.21.01 #4 av 6
Postet av: Audiophile-Arve
"Snickers-is" skrev:Hva med Thule, Arcam, Densen og Doxa?

Om de har noen likhetstrekk med Helicon er strøm nøkkelordet.


Absolutt interessante ting. Men desse har eg ikkje prøvd i særleg grad (bortsett frå gamle Doxa-forsterkarar).
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 22.25.02 #5 av 6
Postet av: Atle Torp
Doxa, de finner du billig, og de spiller enormt bra. Enkelte hevder det er noe av det beste som er produsert, samme hvilken prisklasse vi prater om... Disse finner du fra 2000,- til 10000,- på nettet, avhengig av modell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 07.29.22 #6 av 6
Postet av: Ian Curtis
ok, takk for det. Hovedproblemet med å prøve flere kombinasjoner forsterker/høyt. er at man må bare nøye seg med det importøren/selger har i butikken, så det blir lettere for å prøve de Ikon 6 med f.eks Thule 100 eller Nad 352 og Denon PMA1500 siden Hifiklubben selger også disse... men nok vanskeligere blir det med Marantzen og andre.

spørs om de Dali Ikon 6 låter som regel nok tørr (mye diskant) eller myk (mye medium/bass), dermed det riktig forsterker skal være det motsatt.

Jeg tror at en norsk lyd magasin tester dem med Thule 150 i sin november månedsutgave... skal lette etter den hos Narvesen i kveld
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar